17-03-2008
EBR: Reacties na de wedstrijd - deel 2
Piloten mogen steeds hun reactie ter publicatie doorsturen naar rallylovers.be. Bekijk HIER de foto-reportage van de East Belgian Rally. Piloten die interesse hebben om foto's aan te kopen kunnen steeds contact opnemen, ik stuur graag enkele voorbeelden terug via email.
- Patrick Snijers - Geert Grooten / Porsche 911 GT3
De eerste manche van het belgische rallykampioenschap werd afgelopen weekend gereden in en rond de buurt van Stavelot. De East Belgian Rally, de vroegere Ardennes Bleu over 10 klassementsproeven die 2x moesten worden afgelegd. Heelwat kilometers in totaal, 866 waarvan 232 klassementsproef en dit over 2 wedstrijddagen op een golvend en bijwijlen zeer smal parcours met stukken onverhard in verwerkt. Een zware fysieke beproeving voor wagen en team !
Het Geko rallyteam mag dan ook terugblikken op een schitterende prestatie. Met heelwat tegenstand werd op de eerste dag zelfs 2 besttijden genoteerd , op Wanne (kp 7) en Maldingen (kp9). Deze eerste dag werd afgesloten als 2e algemeen achter een uiteraard ongrijpbare Freddy Loix die de peugeot super 2000 kwam testen voor het komende IRC en 56 seconden voor op de eeuwige lokale belofte Kurt Heckters rijdend in een Colsoul mitsubishi groep A waar vorig jaar de belgische titel mee werd behaald.
In de klasse was Marc Duez (Porsche) als thuispiloot al op meer dan 1.30 gereden en Van Woensel (Nissan 350Z) volgde wat verderop. De 2e en beslissende dag zou zelfs nog moeilijker worden want het water kwam met bakken uit de hemel !
Patrick reed als in zijn gouden tijd, de toeschouwers en tegenstanders keken vol bewondering naar de schitterende tijden en passages van de lange en dit op een voor hem onbekend terrein vol nieuwe proeven. Op die 2e dag werd op de voorlaatste proef op een kletsnat wegdek vol modder zelfs nog een besttijd gerealiseerd.
De rally werd afgesloten op een schitterende 3e podiumstek met de nodige puntenwinst voor het bk als resultaat. De GEKO Porsche en heel het Caen serviceteam draaide als een zwitsers uurwerk. Co piloot van dienst Geert Grooten vertelde zelfs achteraf dat hij in zijn leven nog nooit zo hard had gereden en dat het uiteraard logisch is dat een 4x4 normaal zou moeten sneller zijn in de regen. De trainingen in de Soenens Mitsubishi gingen makkelijker en sneller dan zondag met de wedstrijdwagen zodoende is de prestatie nog knapper te noemen... en een thuisrijdende Duez op bijna 3 minuten zetten is niet iedereen gegeven.
Patrick Snijers beleefd duidelijk op 50 jarige leeftijd zijn tweede jeugd ! Op naar Tielt voor de volgende belgische kampioenschapswedtrijd.
- Jos Hermans - Robin Barbez / Mitsubishi Lancer EVO IX
Verkeerde bandenkeuze in eerste boucle kost ons een viertal plaatsen.
De eerste wedstrijd van ’t seizoen was er eentje die kon tellen. Hoewel Jos deze wedstrijd reeds 2 x uitgereden had ( 2006: 24e, 2007 : 16e algemeen) heeft hij zich toch laten vangen door de vreemde weersomstandigheden. Zaterdagmorgen vertrokken we op niet uitgesneden zachte slicks. Gevolg : Wanne ong. 10 sec, Crombach 30 sec, Maldingen 25 sec. verlies t.o.v. onze collega’s in Groep N. Dit was natuurlijk niet bevorderlijk voor ’t vertrouwen in de auto. We waren er niet goed van.
Vanaf dat moment zijn we aan de rally begonnen vanaf nul en de tijden werden beter. We hadden als mikpunt Phil Nijs (dorpsgenoot van Jos) genomen. We reden er naar toe, kwamen gelijk en zouden erover gaan op Rivage KP 19 (KP 15: 15’’ sneller als Phil), maar deze werd geneutraliseerd zodat het geen zin meer had om 12 ’’ goed te maken in de laatste proef. Het was een toffe wedstrijd in de wedstrijd.
Voorts wil ik Davy Lemmens bedanken voor de ferme auto die hij bouwde, mede door de goede afstellingen zijn we in koers gebleven op KP Burg-Reuland. Daar waren we zwaar in de problemen geraakt op een lange R15 onverhard; bomen kwamen heel snel dichterbij en dichterbij tot we uiteindelijk door de goede werking van de diffs terug op de baan kwamen, heelhuids ! Gestrand op de 23e plaats, minder dan 1 minuut achter de 19e plaats.
Enfin, nu op naar Tielt waar het hopelijk droog blijft.
- Kris Princen - Bram Eelbode / Mitsubishi Lancer EVO 8
Bram Eelbode: "Zoals er al overal verschenen is zijn Kris Princen en ikzelf dit weekend in Stavelot gestart met de Jetcar Lancer EVO 8. De eerste kp’s verliepen heel goed. Kris en ikzelf hadden de indruk dat we op 80% reden maar klokten toch 3 keer de snelste tijd.
Op KP 4 ging het echter goed mis. Op een kruispuntje brak de wagen achteraan heel fel uit, kris kon hem nog terughalen maar door de terugslag zijn we met de neus in de gracht terechtgekomen en zijn we overkop gegaan. De oorzaak van dit ongeval ligt NIET !!! aan het te snel insturen. Dat bevestigen zowel Kris als ikzelf. In de bocht ligt er een klein wipje dat we tijdens de verkenningen niet gemerkt hadden. Wij verkennen met een baanauto met gewone vering en aangezien we ook niet op snelheid verkennen konden we dit niet merken. Wat ook opvallend was, is het feit dat we lek stonden achteraan. Of dit gebeurd is in de boch zelf kan ik niet bevestigen. Op de beelden is wel duidelijk te zien dat de wagen ineens heef fel uitbrak.
Het Jetcar team en Pauwels motorsport zijn meteen aan de heropbouw van de wagen gestart waardoor we op zondag opnieuw konden starten. De eerste twee kp’s gingen absoluut niet. We hadden beiden geen vertrouwen in de wagen. Daarna hebben we de ophanging en de ‘als‘veranderd. Vanaf dan ging het eigenlijk zeer goed. Op rivage klokten we een goede tijd en in butenbach draaiden we opnieuw de scratch. Ook op Amel hadden we de scratch en in Burg Reuland draaiden we een derde tijd op 3sec van de scratch. De wijzigingen aan de ophanging en de als zorgden ervoor dat we opnieuw het vertrouwen kregen in de wagen. Kris had wel al een paar keer gemerkt dat telkens hij een rechtste bocht nam dat de wagen dan relatief fel uitbrak. Op Rivage sloeg het noodlot opnieuw toe en dit keer heel zwaar. Een kilometer na de start in een rechts 25. Bij het aanremmen ging de wagen meteen heel zwaar op overstuur. Kris ging meteen 1 versnelling lager en ging vol gas. De vier wielen spinden maar toch schoven we achterwaarts van de helling en zijn zo overkop het water in gevallen. De wagen liep meteen onder. We gingen beiden met ons hoofd volledig onder water. Kris heeft vrij snel de reactie gehad om zich los te maken en vond toen lucht bovenaan in de wagen. Hij kreeg echter zijn deur niet open en probeerde zo langs achter maar geraakte absoluut niet uit de auto. Intussen ging ik nog altijd met mijn hoofd in het water. Op een bepaald moment dacht ik echt dat het leven daar stopte,… Later kreeg ik toch mijn gordels los en ben ik beginnen ronddraaien onderaan in de auto en vond ik toen plots toch lucht. Toen was ik al wat geruster. Een aantal toeschouwers hebben dan de deur open gekregen. Johan en Bart startten vlak achter ons en ook zij zijn onmiddellijk het water in gesprongen om de deur open te krijgen en ons eruit te halen. Buiten wat snijwonden aan mijn hand en een beetje koud bij Kris en mezelf valt het wel mee. Blijkbaar zou de wagen ook nog beginnen branden zijn.
Ik zou absoluut ook een aantal wensen willen bedanken. Vooreerst Kris zelf, want ik heb al een aantal uitspraken gelezen op diverse fora die mijn TOTAAL niet aanstaan. Als 1 iemand twijfelt over de rijkunsten van Princen dan denk ik dat ze beter beginnen te twijfelen of 1 + 1 nog wel 2 is. En het feit dat we over de limiet zaten,… Hebben jullie ons dan nooit zien rijden met de Clio ?? De toeschouwers die eigenlijk eigenlijk ons leven gered hebben en natuurlijk ook Johan en Bart die niet geaarzeld hebben om ons uit die situatie te halen !! Voorts absoluut het volledige jetcar team die er toch in geslaagd zijn om een zeer competitieve wagen af te leveren en die zo snel terug opgebouwd hebben. Ook bedankt aan alle supporters voor de steun, de entourage van Kris en Karen, Erik en Els, mijn ouders en allermeest mijn geliefde.
Of we nog weer aan de start zullen verschijnen van een rally, daar kan ik momenteel nog niet op antwoorden. Zondag spreken we af en dan zullen we alles rustig bespreken."<
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : East Belgian Rally , Patrick Snijers , Jos Hermans , Kris Princen