16-03-2008
EBR: Zege voor Loix bij kennismaking met Peugeot 207
Freddy Loix maakte dit de eerste wedstrijdkilomters met de Peugeot 207 Super 2000 van Kronos. Loix leek in het begin van de wedstrijd kansloos tegen een ontketende Kris Princen met een krachtiger Mitsubishi Lancer EVO VIII groep A. Echter halverwege dag 1 crashte Princen, het Jet Car Team herstelde de Lancer, zodat Princen op zondag opnieuw kon starten. Een ongeluk komt echter nooit alleen en zijn rally viel letterlijk in het water, want hij eindigde met zijn Mitsubishi in de... Eau Rouge.
"Voor de start van deze wedstrijd, heb ik een keer kunnen testen," vertelde Freddy Loix. "Toen ik een voldoende ruime voorsprong had opgebouwd, heb ik deze wedstrijd omgevormd tot een testsessie op ware grootte. Drie weken voor de Rally van Turkije, de eerste manche van het IRC, was het ideaal om mijn wagen af te stellen en het team van Kronos beter te leren kennen."
Vanaf het moment dat Princen opgaf was er nog weinig strijd voor de overwinning. Echter de tweede plaats was wel fel bevochten. Op zaterdag was Patrick Snijers de snelste, met de GEKO Porsche kon Snijers een mooie voorsprong uitbouwen op Marc Duez en later ook op een steeds sterker prseterende Kurt Heckters. Op zondag kon thuisrijder Heckters profiteren van de regen en reeds na 2 proeven kon hij z'n achterstand op Snijers ombuigen in een kleine voorsprong.
Snijers bleef vechten, en het kleinste foutje van Heckters zou zwaar bestraft worden... Heckters bleef foutloos op een parcours vol valstrikken en werd tweede. De derde plaats van Patrick Snijers is een overwinning op zich, en met deze derde plaats pakt Snijers meteen heel belangrijke punten voor het Belgisch Kampioenschap. Zijn podiumplaats zou hem trouwens wel eens op weg naar een ... achtste nationale bekroning kunnen zetten.
Ook de overige plaatsen in de top 5 leken na de eertse dag te gaan naar de GT3's. De Nissan van Chris Van Woensel heeft naast zijn nieuwe kleur ook extra vermogen gekregen deze winter. De Nissan stond na 1 dag net achter de Porsche van Duez en hield de andere Porsche van Lejeune op ruime achterstand. Op de eerste proeven van de zondag moest Van Woensel na motorproblemen lossen, Duez was op weg naar de vierde plaats en Van Woensel nestelde zich veilig op de de plaats.
Stephane Lhonnay viel net buiten de top, maar heeft met ruime voorsprong de standaard klasse gewonnen. Hij kreeg op zaterdag weerwerk van Erik Vleminckx, maar zaterdagnamiddag maakte deze laatste een foute bandenkeuze en verloor contact met de leider in groep N. Lhonnay reed in de laatste proeven nog enkele heel sterke tijden, zelfs binnen de top algemeen ! Uiteindelijk werd Frederic Dekeyser tweede in groep N, met nog Vleminckx moest ook nog Frederic Dekeyser voor zich seconden voor op Erik Vleminckx.
Achter Lhonnay kwam de eerste voortrekker, Gilles Schammel kwam in de East Belgian Rally zich voorbereiden op zijn JWRC programma. In de laatste proeven glipte Schammel met de kleine Clio R3 nog voorbij de Ford Focus WRC van Steve Hendy en werd 7de. Hendy kon zich nooit meten met de top, hij bleef de ganse wedstrijd aan de staart van de top 10 bengelen. De prestatie van het weekend kwam van Bruno Blaise, de lokale piloot kwam aan de start met een heel bescheiden Opel Corsa. Deze wagen, die hij perfect beheerst en kent, mag dan wel van een ander tijdperk zijn, toch liet Bruno Blaise zien dat spektakel en snelheid wel degelijk hand in hand kunnen gaan. Hij amuseerde het publiek en reed bovendien naar een welverdiende negende plek. Serge Meurens (Renault Clio RS) vervolledigde de top-10 en liet zien dat zijn zege in Groep N van het afgelopen jaar geen toeval was.
In de Ford Fiesta Sporting Trophy was het al snel duidelijk dat er opnieuw fel ging gestreden worden, in zijn poging om wat verloren tijd goed te maken ging Nikkias Priem zaterdagnamiddag zwaar van de baan. Ondertussen was er een felle strijd aan de gang tussen Antohny Martin en de Thierry Neuville. Martin zette de nieuwe laureaat van de RACB Rally Contest onder druk, Neuville maakte een fout en Martin won de openingsmache van de Trophy. Cherain werd nog tweede voor Baugnet.
Met amper 4 historics aan de start was het op voorhand reeds duidelijk dat er weinig te doen zou zijn in deze categorie. Dit werd nog versterkt nadat Van Kemmel op kp1 reeds een sortie maakte, later in de eerste dag verdween ook Beauprez uit de wedstrijd met motorproblemen. Voor Vanallemeersch was de Opel Ascona van Herman te krachtig, maar nadat deze laatste opgaf lag de weg open naar de zege voor Vanallemeersch. Van Kemmel herstartte op zondag en nam nog de punten voor de tweede, en laatste plaats. Voor de eerste keer gingen de piloten in Historic van start voor hun collega's van het "modern" Kampioenschap van België. Die startorde zal het ganse seizoen toegepast worden.
Het Critérium, verreden over één dag op zondag, zag een beresterke Jean-Philippe Radoux. Hij nam in de eerste proef meteen 25” op de concurrentie en reed onbedreigd naar de zege. De man in de Mitsubishi Lancer Evo 9 hield op het einde 3'30" op Michel Lentz over, deze laatste reed ook in een Mitsubishi. Günther Lenges (Opel Corsa) vervolledigde het podium.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : East Belgian Rally , Freddy Loix , Stephane Lhonnay , Anthony Martin