14-03-2008
EBR: Voorbeschouwingen - deel 2
- Freddy Loix
"East Belgian Rally is prima wekker"
Freddy Loix heeft, dankzij Peugeot België-Luxemburg en de steun van Vergokan, een stevig doel voor 2008: de IRC-titel (Intercontinental Rally Challenge), waarvan de eerste wedstrijd begin april in Turkije, in de streek rond Istanboel, wordt verreden. Om zich op die uitdaging voor te bereiden en de tienduizenden Belgische supporters die hem sinds het begin van zijn carrière steunen te bedanken, start Loix ook in de East Belgian Rally, waar hij meteen de grootste smaakmaker moet worden. We laten de man zelf aan het woord:
“Er bestaat nu eenmaal geen betere voorbereiding op racen dan… racen”, vertelt Freddy enthousiast. “In 2007 reed ik de East Belgian Rally voor het eerst en de wedstrijd beviel me meteen.”
Maar een asfaltrally als voorbereiding op de eerste twee IRC-manches op onverhard? Ik ga niet op zoek naar afstellingen, wel naar competitieritme. Na de winterslaap is dit de ideale wekker.
De East Belgian Rally wordt meteen ook de eerste keer dat je de Peugeot 207 S2000 in een wedstrijd aan de tand voelt. En bovendien kom je niet alleen onder de vleugels van Peugeot België Luxemburg terecht, maar ook onder die van Kronos. Veel nieuws ineens dus?
Op dat vlak maak ik me geen zorgen. Ik heb in het verleden al één keer voor Kronos gereden en meteen gewonnen (in de Condroz 2003, met een Peugeot 206 WRC). Het zijn echte profs. Ze weten hoe ze met een auto kunnen winnen. Wat de 207 S2000 betreft… Ik heb vorig seizoen als concurrent tot mijn eigen frustratie mogen ervaren dat het een te duchten wapen is. Dit is echt een kampioenenauto. Niet toevallig dus dat ik een seizoen met zulke grote ambities begin in deze auto…
Wat vind je zelf van de East Belgian Rally?
De wedstrijd heeft een schitterend parcours, met twee heel typische kenmerken. In het oosten, in de streek rond St-Vith, zijn de wegen breed en snel, levert het asfalt veel grip en is de ideale rijlijn van cruciaal belang. Rond Stavelot en Malmédy gaat het nog altijd snel, maar de wegen zijn er smaller en hobbeliger, de bochten liggen er vuil bij en het gripniveau varieert nog al eens. Een typisch Belgisch parcours, zeg maar. Je mag niet aarzelen om je rijstijl aan te passen. Als er grip voorhanden is, moet je aanvallen. Elders doe je het best wat voorzichtiger, om niet in de fout gaan. Er worden WRC’s en sterke Groep A’s aan de start verwacht. We strijden dus met ongelijke wapens, maar dat ben ik ondertussen al gewoon: we moeten gewoon snel vertrekken, nooit verzwakken, constant presteren en de druk blijven opdrijven. Als we daar in slagen, dan is alles mogelijk. Om dat plannetje goed uit te werken, heb ik alvast één grote troef achter de hand: de Peugeot is een heel betrouwbare auto. Ik weet dat ik me met de 207 S2000 van bij de start helemaal kan geven.
Op welke plaats hoop je te eindigen?
Als ik niet op het podium sta, zal ik ontgoocheld zijn.
En de zege?
Puur op power mag ik daar niet op hopen. Tegenover de turbo-auto’s kom ik topsnelheid te kort. Ik reken wel op de degelijkheid en de gebruiksvriendelijkheid van mijn Peugeot om mijn tegenstanders tot het uiterste te drijven. Wie weet kan ik dan profiteren van één van hun foutjes en komt ook de algemene eindzege in zicht…
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : East Belgian Rally , Freddy Loix