11-03-2008
Hannuit: Reacties na de wedstrijd
Piloten mogen steeds hun reactie ter publicatie doorsturen naar rallylovers.be. Bekijk HIER de foto-reportage van Hannuit. Piloten die interesse hebben om foto's aan te kopen kunnen steeds contact opnemen, ik stuur graag enkele voorbeelden terug via email.
- Bart Cooman - Ward Hanssens / BMW M3 E30
Seizoensbegin positief ondanks mechanische pech!
10/03/08 - Schmid-Racing maakt, na het seizoensdebuut van afgelopen weekend, een positieve balans op desondanks mechanische pech. De handdoek vroegtijdig in de ring werpen is nooit leuk, maar als dit gebeurt na enkele hoopvolle tijden is de pil al minder zwaar om te slikken.
Na het schitterende werk van TT Autosport tijdens de afgelopen weken, raakte de wagen juist op tijd klaar voor de start van de Rally v/ Hannuit.
Ambiteus, maar toch met het nodige verstand werd gestart op KP1. In het begin was het zoeken en aftasten om de automatismen terug onder de knie te krijgen, maar stelselmatig kwam het vertrouwen terug. Mede dankzij de schitterende co-pilotage van ancien Ward Hanssens werd het zelfvertrouwen met de kilometer groter. (noot: de officiële tijd op KP 1 is niet 8:44 zoals op de website van Hesbaye staat weergegeven, maar 7:44; een niet onbelangrijk verschil)
Na wat proefdraaien op KP1 werd op KP2 al iets sneller gestart om zo op KP3 al bijna in de buurt te komen van de 20e plaats. De 1e boucle werd als 22e afgesloten, wat zeker niet onaardig is gezien het deelnemersveld.
De wagen draaide als een uurwerk tot op de 6e KP de versnellingsbak rare kuren begon te vertonen. Tijdens het wegaccelereren vanuit een trage T3 situatie raakte de wagen niet meer uit 2e versnelling.
Over and out voor Schmid-Racing. Spijtig, gezien de marge die tijdens de 1e boucle nog onder de voet werd gehouden. Een eindresultaat binnen de eerste 20 was zeker binnen onze mogelijkheden, maar rally blijft een mechanische sport!
De belettering van de wagen is, zoals jullie waarschijnlijk hebben gezien, provisoir. Het definitieve ontwerp wordt voorzien voor de volgende rally.
CU in Tielt.
- Geeroms Teun - Fleurackers Patrick / Suzuki Swift GTi MK1
Voor mijn eerste rally heb ik deze rally gekozen om meteen al wat kilometers te kunnen maken met de wagen. Onze eerste proeven deden we dus op het gemak, om de rempunten te zoeken en de gladde wegen te ontdekken. Na de 2de KP hoorde ik al wat gerinkel aan de uitlaat en na KP 3 was het net alsof we met een groep N reden. De breuk kon tijdens de korte service niet meteen gemaakt worden, maar hij werd wel opgehangen zodat we hem niet kwijt raakten.
Ondertussen ging het rijden al wat vlotter, hoewel we op KP 3, met de 2 rondjes, rechtdoor moesten omdat ik me wat liet opjagen door de wagen achter mij. Op KP 4 en 5 reden we met het gebrul van een groep A, maar voor de rest ging alles goed.
Ondertussen had 1 van de servicemannen zich “opgeofferd” om een blikje bier leeg te maken zodat we dit rond de uitlaat konden hangen, we lieten de bandendruk wat zakken achteraan, en we konden vertrekken voor de 2de boucle.
Ik had meer vertrouwen in de wagen en het ging al veel vlotter. Na 2 kleine foutjes met de handrem, toch met mooi spektakel tot gevolg, besloot ik dat maar achterwege te laten en gewoon vlot verder te rijden. Onze tijden waren veel beter dan in boucle 1, maar op KP 10 liet ik me toch verassen in een dubbele rechtse en gingen we in de kant. We waren niet de enigen aan de tijden te zien! Intussen waren we naar de 2de plaats in de klasse opgeschoven.
Voor de 5 laatste KP’s gold: gewoon rustig uitrijden, aangezien het beginnen regenen was. KP 11 werd geneutraliseerd, er waren nagels op de weg gestrooid! Ik kon, terwijl we rustig over de KP reden wel wennen aan de natte wegen; en we zagen ook de 3e in de klasse naast de weg staan, we hebben hem niet meer gezien…
De rest was dus rustig uitrijden, en onze eerste succesvolle rally was een feit! Resultaat: 2e in klasse 1 en 68e in DIV 1/2/3.
Nog eens bedankt aan de servicemannen: Guy, Jef, Steven en Jurgen. Tot de volgende!
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Rally van Hannuit , Bart Cooman