04-03-2008
Routes Du Nord: Reacties na de wedstrijd
Piloten mogen steeds hun reactie ter publicatie doorsturen naar rallylovers.be.
- Bart Maes - Wouter Polfliet / Porsche 911
Het werd een "zwart" weekend voor het DeKeyser-team daar in Armentieres. Op kp3 ging teambaas Lode van de baan met de opgave tot gevolg.
Wij hadden al problemen vanaf kp1 met een sputterende motor. We bleven doorrijden in de hoop het euvel te kunnen oplossen , maar tevergeefs. Toen de motor de geest gaf moesten ook wij de handdoek werpen. Werk aan de winkel en ééntje om vlug te vergeten . See you, guys
- Alain Vermeulen - Bart Ruyssen / Opel Ascona
De oranje ascona werd na twee jaar en half letterlijk terug van onder het stof gehaald. Dat dit enkele ongemakken met zich mee ging brengen hadden ik wel verwacht. Er werd een week lang allerlei kleine probleempjes op gelost, er werd geprekeurd en er werd gekeurd. De motor en de versnellingsbak bleven de zelfde alleen de achteras werd aangepast om dat we een ander soort banden gebruiken waarvan de diameter anders is dan onze gebruikelijke Yokohama’s. Er werd met goede moed vertrokken richting Frankrijk.
Daar we niet meer zitten met een Lahouter motor maar met een zelf geassembleerd motor, en je toch merkt dat dit zich wel laat voelen in een gebrek aan power, hadden we geen flauw idee van in wie zijn buurt onze tijden zouden zitten.
Op de eerste kp zat ik onmiddellijk met het nodige vertouwen in de ophanging die kar stuur in ieder geval nog altijd perfect, alleen vond ik dat de pedaalslag van de rem niet was zo als vroeger, daar door verloren we wel een hand vol seconden omdat ik iets vroeger in de remmen ging.
Welke plaats dat dit opleverde is bij ons tot nu toe nog niet officieel bekend daar de tijden in Frankrijk voor de historic blijkbaar niet online komen, maar na rondvraag bij de concurrenten denken we rond de 5 de plaats ergens, dit op 16 sec van Vankemmel die voor ons toch een beetje de referentie is met zijn perfect afgesteld team en auto.
Op de tweede kp werd er een beetje ginder ondervonden omdat de motor iets te warm kwam. Maar verder geen problemen. Aan de start van de derde special stond de temp ineens aan 110 graden, aangezien er binnen de min gestart moest worden, dacht ik dat van zodra we vertrokken waren de temperatuur wel zou zaken naar 90 graden. Dit was echter zonder de nukkige carburatoren gerekend die de erg warme en verdampende benzine niet meer te baas konden, met resultaat toen we vertrokken de motor onmiddellijk afsloeg een gekend fenomeen bij webers die te warm hebben, er werd geprobeerd om de motor terug in gang te krijgen maar dit lukte niet.
Zodat we uit de auto gestapt zijn om het probleem van de temperatuur op te lossen. Bij controle van de elektrische schroef bleek die niet te draaien waarschijnlijk had het thermo contact er de brui aan gegeven, het contact werd overbrugt met de nodige vindingrijkheid van een garagist, en na ongeveer 17 a 18 min konden we onze weg verder zetten. Bij aankomst in het service park werd beslist om te stoppen omdat we een rollager geluid waarnamen in de versnellingsbak die niet normaal was, daar we onze versnellingsbak niet willen afschrijven in 1 rally leek dit de beste oplossing.
De twee akkefietjes zijn alle twee toe te wijzen aan het feit dat de auto zo lang stil gestaan heeft. Het zal ons enige tijd kosten om terug op niveau te komen maar we geven niet op. Normaal zonder ongelukken tot in Tielt...
- Stephen Vankemmel - / Opel Ascona A
Beste peter, beste meter,
Ik zal mijn best doen in de eerste rally van het seizoen ...
Zo is Stephen Vankemmel zijn nieuwsjaarsbrief begonnen op 1 januari 2008 ! En inderdaad, zijn belofte is uitgekomen. Stephen zette een beresterke prestatie neer en eindigde 2de algemeen en 1ste in de klasse C4 bij de Historics in de Routes du Nord. De 400 pk sterke Porsche van Frederik Chambon was een klasse te sterk in vergelijking met de Opel Ascona A (SMS-001) die net uit de werkplaats van Lahouter Motorsport kwam na een aanpassing aan de achterbrug.
De Porsche nam alle besttijden voor zijn rekening BEHALVE 1 die Vankemmel wist af te snoepen op KP Kemmelhof op zaterdag. De KP's op& nbsp;zaterdag waren zeer technisch en smal zodat Stephen de achterstand op Chambon wist te beperken. Op zondag echter waren de KP's breder met langere rechte stukken waar de Ascona meerdere malen tegen zijn top aankwam. Op de eerste KP van 15 km moest Stephen bijna 2 secondern per km toegeven bij de eerste doortocht. Door een geslaagde test met nieuw rubber van een ander merk slaagde hij erin dit bij de 3de doortocht tot 1,3 sec/km te beperken. Alhoewel de stand weinig wijzigde bleven zowel Chambon als Perrard (die 3de eindigde) het tempo heel hoog houden. Via Christophe Vermeersch kregen we telkens de tijden binnen van de concurrenten. Stephen bleef hard gaan en zorgde ondertussen ook voor enkele heel spectaculaire passages. Teammanager Jos verstijfde als hij Stephen helemaal dwars de laatste linkse voor de FF van KP Les Brûlots zag nemen.
Tijdens de service werd de Ascona telkens grondig gecheckt door onze mecano's Hendrik en Stefaan. Chapeau mannen ! Ook Fernand kwam op zaterdag een handje toesteken. Via Gaby Goudezeune kregen we interessante info ivm de situatie van de wegen op de KP's waarvoor dank. Ook nog een bedanking aan traiteur Bruno die voor een uitstekende catering zorgde.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Routes Du Nord , Bart Maes , Alain Vermeulen , Stephen Vankemmel