17-02-2008
Boucles De Spa : Reacties na de wedstrijd UPDATE
Piloten of teams mogen steeds hun wedstrijdverhaal van de Boucles De Spa doormailen naar rallylovers. De foto-reportage van de wedstrijd kan je HIER bekijken.
- Peter Lemahieu - Isidoor Smets / Ford Escort MK1
Het was te mooi om waar te zijn, helaas was het voor Peter Lemahieu en co Isidoor Smets in hun Ford Escort MK1 na Malmedy 2 gedaan. Na hun deelname in de Legends Classic klasse 2007 had Peter ondanks te moeten stoppen na de eerste passage op de Clementine duidelijke de “goesting” te pakken om in 2008 opnieuw deel te nemen maar dan het Legends gedeelte. Deze keer ingeschreven onder het startnummer 87 werd aanvankelijk rustig begonnen met een 21ste plaats op Creppe 1 waarna een opmars volgde doorheen het klassement. Met spectaculaire doortochten maar zonder de chrono uit het oog te verliezen stonden beide heren tot hun grote verrassing na 7 kp’s 2e algemeen na de ultieme leider Patrick Snijers maar vóór geromeerde piloten als Ragnotti, Thiry, en winnaar van de eerste uitgave Marc Timmers.
“Ik ben uitermate verrast met deze tussenstand. Ik was sowieso van plan om deze keer beter te doen dan vorig jaar, maar om dan uiteindelijk mee te strijden voor een podiumplaats had ik zelfs in mijn stoutste dromen niet verwacht”. Vertelde een trotse Peter Lemahieu tijdens een van de talrijke servicemomenten langs één van de verbindingswegen.
Zelfs na de eerste doortocht op de moeilijke maar mytische proef op de Clementine moest dit hardwerkend duo slechts rallymonumenten Snijers en Thiry in het klassement voor zich dulden en konden zij hun plaats in de top 3 behouden. Een plaats die ze niet meer zouden afgeven tot na Malmedy 2. Een breuk van een motorsteun daarentegen zou uiteindelijk hen op 4 proeven van het einde definitief aan de kant houden. Een teleurstelling welke toch even tijd nodig heeft om te verwerken, misschien zelfs tot Februari 2009 voor een revanche...
Stand na kp 13 – Malmedy
1. Patrick Snijers – Wim Soenen Ford Escort BDA 2. Bruno Thiry – Renoud Jamoul Opel Kadett GTE 3. Peter Lemahieu - Isidoor Smets Ford Escort MK1 4. Daniel Reuter – Robert Vandervorst Porsche 914/6
- Thijs Raphaël - Emeric Debusschere / Mini
Zoals velen onder u al weten hebben we de Blauwwitte “Le-Coq-Motorsport” Mini verkocht. De nieuwe trotse eigenaar is Thijs Raphaël (Ja,ja… terug een Thijs maar dan zonder “Y”). Zijn eerste wedstrijd met de nieuwe wagen zou de LBS 2008 in de regularity klasse worden.
En daar ik de nodige ervaring heb en vorige editie had gereden alsook de Mini goed ken, vroeg hij aan mij om achter de leesplank te kruipen. We hadden vrijdagmorgen afgesproken voor een “blind date”, want we hadden elkaar nooit eerder ontmoet. Maar toen we van Tongeren naar Spa reden begon er plots een hels lawaai uit het linkervoorwiel te komen. Al snel bleek het een kapot kogellager te zijn, die nog niet zo lang geleden preventief vernieuwd was geweest!
Na de technische controle konden we beginnen op iemands oprit om de steekas te demonteren. De zaterdagmorgen kwam Dieter met de nodige onderdelen om het oeuvre te reparen, zodat we om 13u.38 tijdig konden starten. En het was opgepast geblazen. Want veel tijd had je niet om in het ritme te komen. Na een tiental minuten stonden we al aan de start voor de eerste RT te Creppe. Die was dan nog ingekort, zodat een nieuwe totaaltijd uitgerekend moest worden. We waren nog aan het zoeken en reden dan ook de 63ste tijd algemeen…
Maar tijdens de tweede RT waren we vertrokken: één seconde te vroeg en een mooie 8ste plaats algemeen. Francorchamps was een saaie onderneming aan 50 gemiddelde, we maakten dan ook af en toe een praatje met de baanposten om onze tijd af te wachten. De daarop volgende KP’s verliep alles quasi vlekkeloos. Raphaël reed zeer regelmatig en voelde het gemiddelde goed aan, wat ons weinig strafseconden opleverde.
Tijdens RT Marche op het militaire domein kon Raphaël zijn ervaring vanuit de slalom goed gebruiken en loodste ons naar een mooie 14de plaats algemeen. Ook het feit dat ik veel van de klassementsproeven uit m’n hoofd kende en gedetailleerde nota’s kon doorgeven aan m’n piloot. Zo reden we o.a. RT9 La Redoute op nul seconden.
Toen het duister en de vrieskoud kwamen opzetten tijdens deel 2 verbeterde we onze tijden. Daar wij startnummer 215 hadden en achteraan reden moesten we steeds op de re-groups doorrijden. We hadden zelfs geen tijd om te eten!!! Na 13 uur in de Mini te hebben gezeten moesten we om zondagmorgen om 2u.30 starten voor de laatste RT Clementine… Om 3u. 30 reden we over het podium, we did it!!!
We hadden van de ganse dag geen enkel klassement gezien, ook niet bij de aankomst. De volgende morgen kreeg ik tijdens mijn terugreis naar de kust een telefoontje dat we 5de algemeen op 126 aangekomen deelnemers geëindigd waren. We werden ook mooi tweede in klasse 3, met een ex aequo van de klasse winnaars. Zij verdiende de titel omdat hun Simca een ouder bouwjaar was.
Ten slotte wil ik nog Dieter en Pam in het bijzonder bedanken voor de snelle service. Raphaël Thijs voor de fantastische ervaring, alle sponsors, supporters en de organisatie.
- Geert Beauprez - Daniel Defever / Porsche 911 SC
Geert Beauprez en Daniel Defever trokken afgelopen weekend naar de Oostkantons, waar ze deelnamen aan de Boucles de Spa. Weliswaar niet te samen, gezien “De Buze” meereed in de “Legend” met de gekende blauw-rode Porsche 911, terwijl Daniel in de andere Porsche de taak van co waarnam naast Krist Vansuypeene, RACB Historic Manager en pas terug van een deelname aan de Historic Rally van Monte-Carlo.
Voor “De Buze” werd het zeker geen “Spa-bruis” in deze wedstrijd. “Alles op een rijtje werd het een wedstrijd vol tegenslagen” aldus Beauprez. “Alles begon al enkele dagen voor de rally, toen co-piloot Jeannick Breyne inderhaast opgenomen werd in het ziekenhuis en verstek moest geven voor Spa. Ik vond in Tony “Blinkie” Descamps, onze teammanager, echter meteen een bereidwillige vervanger.
Zaterdagmorgen waren we er echt klaar voor, en terwijl de mecaniciens aan ons logement de beide Porsches voorzagen van het gepaste schoeisel, hoorde ik in mijn bolide een sissend geluid. Bleek dat een darm van de oliekoeler het had begeven. In allerijl werd dit probleem opgelost en wij dus met een gerust gemoed naar Spa. Anderhalve kilometer verder, terwijl ik de banden wat wilde warmen, wilde de Porsche plots niet meer vooruit. Het serviceteam van Geert Windels werd inderhaast opgebeld. Bleek dat we een kapotte cardan hadden. Ook dit werd weer opgelost, maar je moet beseffen dat mijn moraal toen al flink naar beneden was gezakt. Net op tijd in Spa, aanschuiven naar het podium. Maar de Porsche viel plots stil en weigerde alle dienst. Ook dit werd met flink wat tijdverlies opgelost. Wie gedacht had dat bij ons ook derde keer, goede keer zou zijn, was verkeerd. Bij het einde van de eerste rit in Creppe, wilde de koppeling niet meer mee. Voor mij was het genoeg geweest en ik besloot dan maar de Porsche aan de kant te plaatsen. Ondanks het tijdverlies en de mindere concentratie wiste ik na de 1ste RT mij op een 31e plaats te nestelen. Dus een mooie ereplaats had er zonder moeilijkheden wel ingezeten. Maar dat is nu éénmaal autosport. Het zal belangrijker zijn om volgende maand in de East Belgian Rally paraat te staan en de nodige punten binnen te halen voor het kampioenschap.”
Daniel Defever reed dus de “Classic” Boucles de Spa, waarbij de gemiddelde snelheid in deze regularity lager lag dan bij de Legend.
Daniel reed aan de zijde van Krist Vansuypeene een nagenoeg probleemloze rally. “Chapeau voor Daniel”, aldus Krist. “Hij had totaal geen ervaring in dergelijke wedstrijden, waar niet zozeer de snelheid, maar wel het uitrekenen en bepalen van de exacte rijtijd over een traject een vooraanstaande rol speelt. Nog meer dan in een normale rally speelt de co-piloot een heel belangrijke, zoniet de voornaamste, rol binnenin de wagen. Het was fysiek een heel zware rally, gezien je toch van vroeg zaterdagmorgen in de weer bent. En we uiteindelijk rond 3 uur zondagmorgen de finish bereikten, zonder haast uit de wagen te kunnen stappen. Uiteindelijk konden we, zonder tripmaster in de wagen, wat in dergelijke proeven een behoorlijke slok op de borrel scheelt, een mooie 49e eindplaats behalen, op bijna 150 deelnemers. Daniel had dus echt wel zijn kopje koffie verdiend”, lacht Krist.
Volgende maand, meer bepaald op 15 en 16 maart, start “De Buze” met Daniel als co dus in de East Belgian Rally.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Legend Boucles @ Bastogne , Peter Lemahieu , Geert Beauprez