10-02-2008
Boucles De Spa: Vijf ***** voor de vijftigste editie !
De organisatoren van de Legend Boucles de Spa hadden afgelopen jaar al een staaltje van hun kunnen getoond met de terugkeer van onze ex-F1-man Thierry Boutsen naar de competitie en niet in het minst met het snelle bezoek van de eregenodigde Jean Ragnotti, naast de deelname aan de Boucles van zovele andere grote namen uit de Belgische rally en circuitscĂšne.
Ter ere van de 50ste editie van de oudste proef die BelgiĂ« rijk is, hebben de organisatoren de lat nog net iets hoger gelegd. Ze zijn er in geslaagd om de mooiste deelnemerslijst ooit samen te stellen en met 240 deelnemers tekenen ze bovendien voor het meest omvangrijke deelnemersveld uit de geschiedenis van de Belgische rallysport. Zij die er van houden oude herinneringen op te halen, zullen midden februari zeker aan hun trekken komen. De FIA heeft weliswaar de Groep Bâs â reeds verboden in 1987 - ook uit de historische proeven gebannen, dus een MG Metro 6R4, Ford RS200, Lancia Delta S4 of Peugeot 205 Turbo 16 zullen we op de ClĂ©mentine nooit meer terugzien. Maar dat mag de pret niet drukken en de duizenden fans die ook dit jaar weer naar de Legend zullen afzakken, zullen hun hart zeker kunnen ophalen.
Alen en Delecour verenigd in het Porsche Martini Racing Team
Ere wie ere toekomt en dus beginnen we de presentatie van deze Legend met twee grote internationale sterren die beide aan het stuur van een Porsche 911 in de Martini-kleuren zullen kruipen: Markku Alen en François Delecour.
Dankzij de medewerking van de gepassioneerde autosportliefhebber Christian Kelders (die zelf de vorig jaar winnende Porsche van Marc Duez zal besturen) kan de RAC Spa voor de 50ste uitgave van de Boucles twee wereldsterren uitnodigen om hun comeback op de Ardense wegen te maken.
De grote Fin stond in 1995 aan de start van de rally en werd er, na een koprol op de spĂ©ciale van Ster, tweede achter Patrick Snijers. Alen zal in Spa zijn 57ste verjaardag (15/2) vieren aan de zijde van zijn vriend Paul Fraikin, de bekende presentator van de RTBF-uitzending Champions. Markku Alen, in 1978 winnaar van de FIA Wereldbeker, twee keer vice-wereldkampioen rally (1986 en 1988) en winnaar van 19 WK-manches, bestuurt in Spa een 911 RS 3 liter uit 1981. Zijn wagen is in ieder geval meer standaard en dus minder krachtig dan het exemplaar van zijn gelegenheidsteammaat François Delecour (4 zeges in WRC en vice-wereldkampioen in 1993) die over een versie met om en bij de 270 pk zal beschikken. Deze Groep 4 gaf Robert Droogmans in 1973 al de sporen. âFreinetardâ nam in het begin van de jaren tachtig Ă©Ă©nmaal aan de Boucles deel, maar deed het toen aan het stuur van een ... toch wel minder krachtige Peugeot 104 ZS.
Deze twee heren vormen op zich al een voldoende excuus om richting Spa af te zakken.
Ragnotti en Serpaggi met fabrieks Alpine A110
Uit Frankrijk komen twee andere grote kampioenen afgezakt. Jean Ragnotti had zich afgelopen jaar dermate geamuseerd dat hij geen ogenblik twijfelde om terug te keren. De meervoudige rallykampioen van zijn land en ex-winnaar van de Monte-Carlo en de rally van Corsica (tweemaal) kruipt op de wegen rond Spa achter het stuur van een prachtige Alpine A110 1800 Gr.2 âusineâ, te vergelijken met het exemplaar dat in 1973 de wereldtitel behaalde. De immer vriendelijke âJeannotâ heeft zijn vriend Alain Serpaggi meegebracht. Serpaggi won in 1975 het EK rally met een Alpine Groep 4 en maakte ook van de Alpine-armada in Le Mans deel uit. Serpaggi doet het in Spa met zijn wagen uit 1975, die voor de gelegenheid nog eens uit het museum van Renault, afdeling « Histoire et Collection » mag komen. In ieder geval zullen we in het algemene klassement met deze twee heren rekening moeten houden en ze staan beide zonder twijfel ook voor hun deel van de ambiance en show borg.
Onze landgenoten zullen het met al deze sterren niet onder de markt hebben. Ze zijn echter zo talrijk dat zelfs een eenvoudig overzicht geen makkelijke opdracht wordt...
Duez-Lux en de Quattro, 25 jaar later
Laten we dan maar bij het startnummer 1 beginnen. Hij won hier afgelopen jaar en tevens 25 jaar geleden: Marc Duez. In 2007 deed hij het met een Porsche 911 en in 1983 won hij aan het stuur van een Audi Quattro in de kleuren van Belga. En laat het nu net zoân wagen zijn waarmee âDuzeâ naar Spa terugkeert. Maar ditmaal zal de wagen in de kleuren van Audi Sport rijden, want het is dankzij de Belgian Audi VW Club dat het duo van weleer, Duez-Lux, opnieuw een Quattro zal besturen.
Maar opgepast, de twee troeven van de Audi, de vierwielaandrijving en de turbo worden in de Historic-versie van de Boucles niet meteen een voordeel. Het reglement voorziet immers een handicapcoĂ«fficiĂ«nt voor zowel de vierwielaangedreven wagens als de turbomotoren en enkel een perfect parcours of ... sneeuw kan voor een heruitgave van de zege van â83 zorgen.
Escort BDA voor Snijers
We lopen het lijstje van de favorieten verder af en komen bij een andere ex-winnaar. Na een ontmoeting met een boom in 2006 en een snelheidsovertreding tijdens een verbindingsetappe (met verlies van rijbewijs) afgelopen jaar, aast de zesvoudig winnaar van de Boucles Patrick Snijers op revanche. Hij beschikt daarvoor over een Escort BDA. Hij zal daarvoor opnieuw met Marc Timmers moeten afrekenen, die de rally in 2006 aan het stuur van een BMW 325IX won en afgelopen seizoen de rally na een schoonheidsfoutje nipt verloor. âTimâ pakt opnieuw met een spectaculaire Opel Ascona 400 uit. Maar terug naar het kamp van de vele Ford Escort, waar we naast Snijers ook de comeback van Timothy Van Parijs zien, het rallydebuut van Maxime Soulet meemaken en ook Elleboudt, Warroquier, RĂ©gnier of Kevers van start zullen zien gaan.
De Mevius met een Buggy, vader en zoon Duval met Corolla !
Hij won hier driemaal, namelijk in 1993, 1996 en 1998 en kon ook niet aan de lokroep van de vijftigste editie weerstaan: we hebben het over GrĂ©goire de Mevius. De ex-wereldkampioen Groep N doet het ditmaal met een wel erg originele Buggy Apal van zijn ploegmaat Eggermont. Alvast een aanrader op het onverhard van de ClĂ©mentineâŠ
Hij heeft de Boucles nooit gewonnen, maar met zijn schitterende carriÚre op internationaal niveau is en blijft hij onze nummer één. François Duval is maar net terug van de Monte-Carlo, waar hij overigens opnieuw een staaltje van zijn kunnen liet zien en zal ook dit jaar opnieuw aan de start van de Boucles verschijnen « just for fun ». Afgelopen jaar deed hij het met zijn beste vriend aan het stuur van een Skoda 130 van Francis Listrez (in de kleuren en configuratie van de fabriekswagens uit 1986), maar voor deze editie kroop hij zelf de garage in. Een jaar lang heeft hij zijn vrije tijd opgeofferd om twee Toyota Corolla 16V klaar te maken. Twee zegt u? Ja, want ook zijn vader René kreeg er één. De liefhebbers van het betere schuif en slipwerk zullen niet ontgoocheld huiswaarts keren.
Thiry, Loix en Gaban vormen opnieuw Opel Team Belgium.
De man uit de regio, Bruno Thiry, trekt ook weer zijn overall aan en viert in de 50ste Boucles zijn 25 jaar in de rallysport. Hij doet dit voor de gelegenheid aan het stuur van een Opel Kadett GT2 Groep 2, uit ateliers ergens in het zuiden van Frankrijk. Hij krijgt naast zich Renaud Jamoul en zal uit een goed vaatje moeten tappen om zich onder meer met de Kadett GTE van de evenwichtskunstenaar Pascal Gaban te meten. Oorspronkelijk ingeschreven op een Escort, wisselde Fast Freddy in laatste instantie de Ford voor een Opel in. Hij krijgt het gezelschap in de Kadett GTE van de winnaar van afgelopen jaar, John Muth. De Kadett is overigens populair, want ook Fumal, Bouvy, De Sordi en Maes viseren de top-10 in eenzelfde type wagen.
Opel kent u natuurlijk ook vanwege de Manta en dit model is tevens erg in trek. Mathias Viaene, Raymond Horgnies, Patrick Lausberg, BenoĂźt Galand en Christian Jupsin doen het ermee. Maar het is vooral opletten voor de beide Manta 400 uit de ateliers van Guy Colsoul. Hier krijgen we de koning van de drift en regerend BTCS-kampioen Steve Vanbellingen en FĂ©lix-Marie Brasseur te zien. Deze laatste won in Aken in 2006 individueel goud in het WK mennen en dat is dan weer paardensport.
Een Mazda RX7 Gr.B en de winnende Triumph TR7 V8 uit 1977
Met zoân veertig Porsche aan de start wordt het Duitse merk zonder twijfel het meest populaire in en rond Spa. Onder de Porschisten vinden we GĂ©rard Marcy (met een door GĂ©rard de Ville de Goyet geprepareerde wagen), Lambert LiĂ©geois (met zijn schoonbroer AndrĂ© Leyh), het Nederlandse koppel Melse, Beauprez, Reuter of Castelein en de circuitjongens Martial Chouvel en Geoffroy Horion.
Iets unieker zijn dan weer de Mazda RX7 Gr.B van Christophe Jacob, de Lancia Monte-Carlo van Jean-Pierre Van de Wauwer, de imposante Mercedes 500 van de Nederlander Pfauder, de Fiat 124 Spider van Wuyts, de Talbot Lotus in fabriekskleuren van Ansiaux, de Talbot Samba Gr.B van Fonze, de kleine Austin Healey van Stéphane Henrard, de MGB van Didier Noirhomme en natuurlijk de ex-Tony Pond Triumph TR7 V8 (het exemplaar van British Leyland dat in 1977 won) in de handen van Christian Fortemps.
Indien het slechte weer een rol gaat spelen, mogen we ook de MINI van François de Spa en Alexandre Leens vooraan verwachten, afgelopen jaar reden zij immer al richting de top-5.
Met zoân 100 zullen ze zijn om met een gemiddelde van goed 80 km/u de 17 Regularity Test, met een totaal van 138 km, af te leggen en dat met onderweg klassiekers als de ClĂ©mentine, de Redoute, Francorchamps, Creppe of Stoumont, een uitstap naar de militaire basis van Marche, een vernieuwde RT in Malmedy en last but not least een totaal nieuwe RT in en rond Amonine, gekruid met een stevige portie onverhard.
De « Legend » aan 80 km/u, de Régularity Classic aan 50 km/u
In het zog van de snelle jongens vinden we nog zoân 140 teams die de formule « Regularity Classic », verkozen en het aan een gemiddelde van 50 km/u zullen doen en met hun kostbare speelgoed minder snel onderweg zullen zijn. Maar hun opdracht is echter niet minder moeilijk, want voor hen zijn er onderweg ook controles, waardoor zij overal en altijd hun gemiddelde zo dicht mogelijk dienen te benaderen...een evenwichtsoefening op rallywegen zeg maar. Gewoon gas geven en voor de finish even wachten, zal er dus dit maal niet bij zijn.
Ook hier vinden we enkele bekende namen, zoals Jean-Pierre Mondron (Porsche), Hubert Deferm (BMW 323i), Marcel Laval (Opel Ascona), Bernard Robinet (NSU), Dirk Van Rompuy (Fiat 124 Spider), Damien Chaballe (Porsche 924) of nog Joseph Paisse (Porsche 914). Zij gaan voor de winst in hun categorie, maar dat zal het plezier van de tientallen andere amateurs er niet minder op maken. Zij komen om misschien éénmaal in hun leven aan het stuur van hun droomwagen over de wegen van de Boucles te sturen, zonder daarvoor in een licentie of rolkooi te hoeven investeren. Het is ook de kans voor de liefhebbers van prachtige oude wagens om hun kostbare eigendom, zonder veel risico, nog eens van stal te halen. U zal op zaterdag 16 februari dus niet verrast moeten zijn als een Ferrari 308 GTB, een Daimler Jaguar XJ6, een Matra Murena, een Ford Capri, een Saab 99, een Austin Healey of een Simca Rally II de Clémentine opstuurt. Ook dat maakt deel van de magie van Legend Boucles de Spa uit.
Bron: persbericht
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Legend Boucles @ Bastogne