20-01-2025
Provinciaal Autosport Komitee West-Vlaanderen bestaat 50 jaar

Samenwerking het codewoord
In Domein De Vossenberg vierde het Provinciaal Autosport Komitee (PAK) West-Vlaanderen hun 50-jarig bestaan. Dat ging gepaard met een feestelijke receptie, een diner en huldiging van de laureaten-kampioenen van het autosportjaar 2024.
3 voorzitters
Tijdens de receptie – waar zo’n 100 huidige en ex-leden van PAK West-Vlaanderen aanwezig waren, nam moderator Dirk Titeca het woord en nodigde hij enkele belangrijke figuren uit de geschiedenis van de vereniging uit aan tafel: Henri Vancanneyt, Daniël Verschaeve en Pascal Vanhullebusch. Daniël Verschaeve was voorzitter van PAK van 1974 tot 1978 en van 1987 tot 2010. Daniël had het over de beginjaren toen door een wildgroei van testritten de noodzaak kwam om de krachten te bundelen en de autosport een officieel karakter te geven. De vereniging PAK West-Vlaanderen was geboren. Toen al waren bekende clubs als Groeninghe, Scuderia Vervica, Targa Florio, Automobiel Midden Vlaanderen en Bryghia lid van de vereniging. Op de vraag of er veel tegenkanting van de bevolking en officiële instanties was, kon Daniël alleen maar bevestigen dat dit niet zo was. Daniël benadrukte dat er een goede verstandhouding was met de gouverneur, burgemeesters en andere instanties die los van het organiseren noodzakelijk waren om wedstrijden op poten te zetten. Henri Vancanneyt, voorzitter tussen 1979 en 1986, gaf mee dat het nooit zijn bedoeling was om voorzitter te worden, maar uiteindelijk werd hij door de clubs dan toch verkozen. Nederig gaf hij mee verheugd te mogen meewerken aan het voortbestaan en de groei van de autosport in onze provincie. Toen Daniël terug voorzitter werd in 1987, was er veel te doen rond de wijziging van de wetgeving in het organiseren van wedstrijden. Veiligheid en aandacht voor het publiek werd een belangrijk actiepunt, zeker na een aantal dodelijke ongevallen. Daniël gaf mee dat het niet altijd rozengeur en maneschijn was, maar door samen te werken, slagen de organisatoren er steeds weer in een volle kalender met wedstrijden samen te stellen. Samenwerking is zowat de rode draad doorheen die 50 jaren. Dankzij de clubs die elkaar helpen en aanwezig zijn op de diverse wedstrijden, blijft de autosport overleven.
Community
Ook Pascal Vanhullebusch, voorzitter sinds 2011, noemt samenwerken zelfs ‘community’, een passend woord om nog eens te zeggen hoe belangrijk iedere schakel in een organisatie is. Of je nu deelnemer, organisator, official of toeschuwer bent, iedereen is belangrijk. Daarnaast vindt hij de veiligheid van cruciaal belang. De overheden leggen heel wat regels op rond veiligheid, en de organisatoren en PAK dienen zich daaraan te houden. Een laatste belangrijk gegeven voor Pascal is de fairplay. Net als in andere sporten is onderlinge strijd in een gezamenlijke sfeer van uiterst belang. Eerlijkheid en respect voor elkaar. Amusement
Daniël benadrukt dan weer dat het autosportgebeuren in West-Vlaanderen nog altijd staat en valt met het plezier dat amateurs beleven. Het hoeft voor hem geen kermis te zijn, soms zit het in kleine dingen, al zijn er natuurlijk ook organisatoren die wel extra sfeer eraan toevoegen, wat helemaal niet slecht is. Maar belangrijkste is nog steeds het kunnen deelnemen.
Nieuw bloed
Huidig voorzitter Pascal wil nog benadrukken dat organisatoren en de federatie naar de toekomst kijkt. En daarvoor zullen nieuwe mensen nodig zijn. De vereniging kan niet ontkennen dat de gemiddelde leeftijd van organisatoren en verantwoordelijken niet meer van de jongste zijn, en er dus nood is aan jongeren die zin hebben in organiseren en verantwoordelijkheid willen opnemen. Hiervoor doet hij een oproep naar mensen die zich willen engageren en de autosport boeiend en levendig willen houden.
Huldeboek
Tot slot van de gesprekken riep moderator Dirk Titeca secretaris Ignace Dumortier aan tafel. Ignace is ondertussen ook reeds 49 jaar lid van PAK West-Vlaanderen. Ignace omschrijven als een ‘duivel doet al’ is misschien nog zacht uitgedrukt. Ignace houdt thuis alles bij vanaf de beginjaren van zijn autosportcarrière, waardoor zijn zolder en een garage dienst doet als archief. Ignace is enkele jaren geleden begonnen met al die documenten te bundelen, samen te vatten, in te scannen waar nodig, om uiteindelijk binnen het PAK-bestuur de vraag te stellen er iets mee te doen. Dat resulteert in een boek. Het digitaal boek bundelt per jaar vanaf 1974 unieke documenten, verslagen, foto’s, enzovoort en biedt een overzicht van de autosport doorheen die jaren. Een uniek werkstuk, waar Ignace met recht en reden fier op mag zijn.
Kampioenen
Na het debat was er een smakelijk diner om aansluitend de jaarlijkse huldiging van de kampioenen en laureaten van het autosportjaar 2024 te huldigen. Van rittensport, classic, marathon, slalom tot de diverse divisies en klassen van de rally, werden telkens de podia naar voren geroepen, in totaal werden een 100-tal trofeeën uitgereikt. Er is zelfs aandacht voor dames, want ook in iedere klasse werd een eerste dame gehuldigd.
2025
Ook het autosportjaar 2025 kondigt zich veelbelovend aan, met heel wat diversiteit. De eerste wedstrijd wordt gereden op zaterdag 25 januari om uiteindelijk op 13 december de laatste wedstrijd te eindigen. De wedstrijdkalender is te raadplegen op de website van de overkoepelende federatie van de Vlaamse Autosportfederatie (VAS) via www.vas.be
Wie meer info wilt over de werking van de autosport of zich wilt engageren om mee te werken, contacteer het bestuur van PAK West-Vlaanderen: www.pakwvl.be.