16-10-2023
Wedstrijdverslag - Hemicuda Rally - Bjorn Willaert
Bjorn Willaert - Thalia Decruyenaere - Renault Clio
Dit weekend stond mijn 2e rally op het programma, ter vervanging van de TBR die we helaas moesten laten vallen. Voor het eerst reed ik ook samen met co Thalia Decruyenaere, maar die gewenning verliep zeer vlot. Na een goede verkenning trokken we zaterdag richting kp 1. We waren 1 van de eerste teams die volledige duisternis hadden en ik had bovendien nog nooit in het donker gereden. Ook de 5 maanden inactiviteit en de file voor de start zorgden ervoor dat zowel piloot als de banden en remmen wat tijd nodig hadden om warm te lopen. We namen geen risico en finishten 72e.
Op naar zondag, waar kp 1 en kp 2 een ware veldslag waren in zeer moeilijke omstandigheden waar ik de wagen moest leren aanvoelen, aangezien mijn eerste rally 100% droog was. Op elke kp werden we meerdere keren tegengehouden door marshalls of piloten die van de baan gegaan waren. Zelf ontweken we de vele valstrikken en schoven we na 2 proeven al op naar de 41e plaats algemeen. Op de korte kp van Koekelare voelde ik halfweg dat de wagen naar rechts trok bij elke remzone. Ik dacht aan een kapotte remleiding maar het bleek uiteindelijk een gebarsten remblok te zijn linksvoor. De crew van RSE Competition verving de wagen met nieuwe blokken tijdens de service en we konden weer voort. Toen we van de service naar de regroup reden, stuurde een official ons echter totaal de verkeerde kant uit richting refueling. Eer we onze fout inzagen en teruggekeerd waren naar het juiste punt, waren we 3 minuten te laat en kregen we 30 seconden straftijd. Ook onze teamgenoot bij RSE kwam hetzelfde tegen, maar protest bij relatie deelnemers mocht niet baten. Hierdoor vielen we meteen 15 plaatsen terug in het klassement…
De tweede boucle verliep zonder problemen, behalve een door mij fout ingeschatte remzone waar we even rechtdoor schoven en we 20 sec lieten liggen doordat de motor afsloeg. Voor de laatste boucle waren we al terug opgeklommen tot de 47e plaats algemeen en 6e in de klasse. De laatste boucle probeerden we zo zuiver mogelijk te rijden om nog wat plaatsen te stijgen. Dat leek te gaan lukken, tot op de laatste kp halverwege de motor op 3 cilinders begon te draaien. We reden de rally uit en zetten de wagen meteen na het podium in het wagenpark om toch te finishen. Finaal eindigen we 43e algemeen, 31e moderne wagen, 25e in divisie 3 en 4e in klasse 3G.
Bij het bekijken van de uitslag begrijpen we trouwens niet waarom een Clio Rally4 en een Clio Rally3 beiden in klasse 3G rijden. Eigenlijk zou de VAS een extra coëfficient moeten invoeren voor dergelijke wagens zodat ze in een hogere klasse vallen en geen punten afnemen van kampioenschapsrijders...
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Hemicuda Rally , Bjorn Willaert