29-08-2023
Opinie: Wat moet er gebeuren om het BRC kampioenschap/manches aantrekkelijker te maken?
De magere deelnemerslijst van de Aarova Oudenaarde Rally zorgde voor heel wat ophef op sociale media, maar is ons kampioenschap dit jaar nu echt zo slecht? Wij zochten het uit...
Eerlijk, zelf ben/was ik ook geen fan van het nieuwe kampioenschap en de Cup wedstrijden... 13 wedstrijden is immers te veel. Maar wie het reglement goed begrijpt weet dat een titelkandidaat niet verplicht is om die 13 wedstrijden te gaan rijden... En waren er zoveel meer titelkandidaten de afgelopen jaren? Nee! Ieder jaar opnieuw hebben we in België een 5-tal serieuze kandidaten voor de titel en daar vallen steeds in het loop van het seizoen (om diverse redenen) wat namen van weg... Dit jaar was het niet slechter dan anders.
Naast de Rally 2 wagens en enkele uitzonderingen zijn er maar bitter weinig piloten die een volledig Belgisch kampioenschap rijden. Dit is al jaren een fenomeen... Enkel door de hoeveelheid aan wedstrijden valt deze trend dit jaar nog meer op. Piloten gaan meer en meer zelf hun wedstrijden kiezen in functie van de aanwezigheid van lokale sponsors en vooral hun eigen plezier.
Hoe verklaar je anders het succes van de Sezoensrally? Juist, in Bocholt is het rijden op Maaskiezel iets wat je nergens anders kan vinden... De piloten kiezen voor een uniek evenement en niet voor een kampioenschap.
Maar ook in de VAS en ASAF wedstrijden zie je een dalende trend qua inschrijvingen... Is onze sport dan minder populair? Nee zeker niet! Alles is echter duurder geworden en bedrijven gaan ook besparen op sponsorbudgetten.
De oplossing is...
Wat de ideale oplossing is weet niemand... Een compacter kampioenschap? Dan nog zien we William Wagner William (winnaar Haspengouw), Georg Linnamäe (Rallye des Ardennes), Adrien Fourmaux (Ardeca Ypres Rally) of zelfs Freddy Loix (Aarova Oudenarde Rally) geen volledig kampîoenschap afwerken...
Een goedkoper kampioenschap? Natuurlijk zou dit een oplossing kunnen zijn... Misschien moet er wel eens nagedacht worden om de banden en benzine vrij te laten bij de kleinere klassen, denk aan Lancers en de oudere R2 wagens. Dit zou zeker per wedstrijd extra deelnemers kunnen opleveren, maar het aantal titelkandidaten zien we met deze maatregelen niet groeien...
Dat het duurder wordt, is niet fout van de RACB, maar hangt voor een gedeelte ook aan de organisatoren. Zij zijn nog altijd vrij zijn om als inschrijving te vragen wat ze willen...daar zijn geen opgelegde minima of maxima op. Ergens moet er een middenweg gevonden worden tussen een lage inschrijving, en toch uit de kosten geraken. En voor "profesionele" organisaties is dat uiteraard moeilijker dan voor amateur organisaties die geen lonen moeten betalen aan de mensen die er veel tijd gratis in steken... uit liefde voor de sport.
Qua aantal Rally 2 wagens mogen we, in de meeste wedstrijden, nog steeds heel tevreden zijn... En met in Roeselare een stuk of 6 kandidaten voor de eindzege is het ook een stuk spannender dan in het WRC of Super 2000 tijdperk.
Het is duidelijk een kant en klare oplossing is niet voor het grijpen... Persoonlijk denk ik ook de VAS en de ASAF werk kunnen maken van een aantrekkelijk kampioenschap. Waarom niet beginnen met de klassen gelijk te trekken... Zo is het voor de supporter al een pak duidelijker... En ook in deze wedstrijden proberen het kampioenschap aantrekkelijk te maken. Door jongeren te laten groeien in goedkopere wedstrijden kunnen we in de toekomst nieuwe talenten ontdekken in het BRC...
Toekomst van de Aarova Oudenaarde Rally
En ondanks wat andere websites schrijven is er volgens Hugo van Opstal, persverantwoorderlijke van vzw Superstage, nog geen beslissing genomen over de toekomst van de Aarova Oudenaarde Rally. "De debriefing van de Aarova Rally staat volgende week gepland, dus er is zeker nog geen beslissing genomen."
Dat de debriefing niet zo positief zal zijn valt te verwachten, maar hopelijk kan de Aarova Oudenaarde Rally zich volgend jaar herpakken. Met misschien een terugkeer naar de oude datum? Het is immers voor de sport heel belangrijk dat er in zoveel mogelijk provincies wedstrijden gereden worden... Zelfs een terugkeer naar het VAS gebeuren kan volgens ons positief zijn voor de sport. Er is immers 30 jaar geen rally geweest in deze regio en dat merk je aan het aantal lokale deelnemers. Alle lokale rijders waren van de partij, maar die groep vormt in de Aarova Rally de top van het veld. Het zijn allemaal rijders die ooit de microbe te pakken kregen via Frank Broekaert en de 12 uur van Ronse. Lokale amateurs met kleine auto’s heb je quasi niet in die regio.
Met z'n allen naar de rally
Met 65 deelnemers heeft de A&D Omloop van Vlaanderen ook een iets mindere deelnemerslijst dan de voorbije jaren, maar voor de organiserende club blijven de kosten even hoog... Het is precies om deze reden belangrijk om ook in een "mindere" periode massaal onze geliefkoosde sport te blijven steunen. Laat ons massaal afzakken naar de komende wedstrijden en wie echt een hart voor de sport heeft, kan altijd zelf eens de daad bij het woord voegen en zich engageren in de organisatie van een rallywedstrijd... want zonder vrijwilligers is organiseren totaal onmogelijk...
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Aarova Rally , Omloop van Vlaanderen