22-11-2022
Wedstrijdverslag - Rally van Kortrijk - Jeffrey Decock
Jeffrey Decock blikt terug op de Rally van Kortrijk en zijn complete seizoen...
"De wagen van is de zeldzame Honda Integra Type R van 1998 en is nog van een tijd waar Honda een van de beste (atmosferische ) motoren bouwers was. De vtec motoren blijven tot de verbeelding spreken! De wagen maakt dan ook heel graag toeren en dit blijft toch iets unieks om constant rond de 9000 toeren te rijden. De wagen is een zeldzame verschijning en dat zie je ook telkens we ermee aan de start komen aan de blikken van de mensen rondom de parcours. Begin dit jaar hadden we de kans om via een kennis deze wagen te kunnen aankopen.
Deze wagen stond al enige tijd op mijn verlanglijstje. Helaas zoals zo vaak was de mechaniek een beetje tekort geschoten en was de wagen wel eens aan een revisie toe. De wagen miste vooral wat tender love en care! Ongeacht kwamen we dan toch aan de start in Moorslede met als co niemand minder dan Jeffrey Vandenbussche voor de shortrally, dit met het gedacht een test rally in te lassen en van daaruit dan wel te zien hoe het met de wagen gesteld was. Meteen draaiden we de scratch en liep alles goed met de 1ste plaats in de klasse tot op kp 5 de versnellingsbak het begaf met opgave tot gevolg.
Ook de motor had zijn kuren en werd er beslist van een complete revisie te doen van motor en versnellingsbak. Zogezegd zogedaan. Met een vers hart (motor) en versnellingsbak werd er beslist om de TBR rally te rijden. En zodoende werd de tbr rally de 2de rally van het seizoen met als co Timo Vens , daar werden we getrakteerd op hele leuke snelle parcours maar na een paar kps begonnen we problemen te krijgen met een lekkende hoofdremcilinder....
Het vertrouwen in de remzones was weg, en werd er besloten om alsnog uit te rijden met toch iets meer marge ...te laten zeker op de snelle stukken. Uiteindelijk haalden we dan nog een 2 de plaats wat zeker het hoogst haalbare was . Met een ijzersterke Michael Lyneel en Co Seynaeve die de klasse won!
Toen de remmen volledig werden aangepakt en vernieuwd waren maakten we ons klaar om aan de start te komen van de Hemicuda Rally. Samen met Hans Willem als co in een wedstrijd die diit jaar voor de 1ste keer een 2 daagse rally was. Helaas op dag 1 vielen we zonder intercom op de avondproeven en was de strijd eigenlijk al gestreden... We verloren toch snel een dikke minuut in de klasse... Hierop besloten we dan om zondag er nog het beste van te maken.
Maar terug de 1ste ronde geen intercom waardoor we nog meer tijd verloren en we al snel zakten in het klassement... Met een 10de plaats algemeen in div 1en 2. De 2de ronde besloten we dan van eens te tonen wat we konden en wonnen 6 plaatsen in de divisie 1 en 2. Hierdoor kwamen we op 45 sec van een derde plaats. Podium was nog haalbaar! Dus besloten we de laatste ronde een inhaalrace te lanceren.
Op dat moment stonden we ook 2de in de klasse tegen weer een zeer sterke Michael Lyneel en Co Seynaeve die ongenaakbaar was intercom of niet! In ronde drie maakten we nog meer dan een minuut goed en werden uiteindelijk nog 2 des divisie 1-2 en terug 2 des in de klasse 2d. Dus de eerste keer van het jaar stonden we op het podium met de Honda Integra Type R. De drang naar meer vertaalde zich in een inschrijving voor de 6 uren van Kortrijk. Dit enkel met het idee om nog wat wedstrijdkilometers te maken.
Rally van Kortrijk
De 6 uren van Kortrijk is voor ons de mini Condroz waar we altijd blij zijn te mogen starten in de immens populaire rally! Met zijn snelle uitdagende parcours waar elk foutje snel afgestraft kan worden.
Wij kregen het nr 99 toegewezen op onze Honda waarmee we terug in de klasse 2 d gingen rijden. Op de goedgevulde deelnemerslijst zagen we direct dat het weer een stevige rally ging zijn. De beruchte avondproef Lavano in het donker was de startproef van de 6 uren.
De beruchte toertjes zijn altijd een beetje geluk hebben wie je voor je hebt en welk startnummer je krijgt... Zoals zovelen hebben we ook even opgehouden geweest waardoor we toch wel wat tijd verloren... Daar kwam dan ook nog eens bij dat de voorruit begon aan te dampen en we eigenlijk geen 10meter ver meer zagen... Tot overmaat gingen we op een T situatie nog rechtdoor en verloren een 15 tal seconden . Maar we haalden toch de finish ondanks we op de onverhard een klap kregen die de versnellingsbak niet zo leuk vond. We stonden toen 2de in de klasse.
Na de wagen in het wagenpark geplaatst te hebben vernamen we dat Robin Deprez moest opgeven en we zo 1ste in de klasse waren. Toch jammer dat we al zo snel onze strijdmakker kwijt waren.
Op zondag konden we onze rally hervatten met kp Aalbeke. Die was jammerlijk afgelast door teveel sorties en alternatief voor ons toen was het reeds 11u en we hadden nog geen proef gereden. Lichtelijk gefrustreerd begonnen we aan Kp Marke. Met een 3de tijd in de klasse door iets te voorzichtig te zijn.
Op kp Rollegem wouden we dan ook eens tonen wat we konden maar daar begon de derde versnelling kapot te gaan waardoor we geen derde meer hadden. En van 2 de naar 4 de moesten. Dit werd echter heel lastig rijden zo, zeker in de remzones op kp Moeskroen gingen we dan ook even stevig rechtdoor waardoor we snel terug een 15 tal seconden verloren op een T-situatie en de wagen niet direct wou starten.
Op het service werd de wagen nagekeken in de hoop dat het iets anders ging zijn dan de versnellingsbak maar de derde was stuk. We beslisten dan om NIET op te geven en een andere rijstijl te hanteren. Ondanks al de problemen stonden we eerste in de klasse en 4de in divisie 1 en 2! Zogezegd zogedaan en we reden in de 2 ronde telkens de 2de tijd in div 1-2 en zelfs eens een 38ste algemeen op Lavano2!
Maar alsof het nog niet erg genoeg was kregen we weer een slag op de versnellingsbak waardoor we geen tweede en derde versnelling meer hadden... Dit begon nu echt wel heel moeilijk rijden te worden,... Maar ondanks alles besloten we om aan de derde ronde te beginnen om onze podiumplaats te houden en onze derde plaats in div 1-2 trachten te houden tegen het sterke duo Stijn Naert en Co Ramboer die toen terug vierde was.
Kp Aalbeke gaven we maar 0,3 seconden op Naert en Co ondanks dat we bijna gans de kp in eenzelfde versnelling reden dus waren we nog steeds ervoor. Kp Marke was alternatief wat we niet zo erg vonden eerlijk zijnde... Kp Rollegem onze favoriet na een 2 tal kilometer reden we dan linksvoor nog lek...Dat moest er dan ook nog bijkomen, maar we besloten alsnog door te rijden. Gelukkig haalden we zonder kleerscheuren de finish hoewel het soms wel niet veel scheelde! Daar ging onze 3 de plaats in div 1-2...
Op de verbinding werd de lekke band vervangen en we konden we binnen de tijd inklokken voor kp Moeskroen te starten. Maar je raad het nooit... Ook nu weer terug een lekke band na een paar kilometer deze keer rechtsachter. Terug besloten we om door te gaan aangezien we toch geen reservewiel meer hadden. Uiteindelijk mega trots haalden we de finish en reden we met onze lekke band over het podium en wagenpark. Hier mochten we onze 1ste plaats in ontvangst nemen met klassewinst tot gevolg. En nog een 4 de plaats in div 1-2.
Gezien de pech niet slecht is denken we zo. Maar vooral blij dat we uitreden. Wat een rally! Een rally die ons nog zeer lang zal bij blijven. Het was een bewogen jaar maar stap per stap komen we er wel. Dit was dan ook de laatste rally van 2022. Nu mag de wagen op rust om zijn verdiende revisies te krijgen om in 2023 terug klaar te zijn voor enkele rally's te rijden wanneer het ons past! Ik dank graag al de co piloten van dienst voor er te zijn dit jaar. De baanposten, de inrichtersn de supporters, de fotografen, de sponsers etc...
Maar in het speciaal mijn steun en toeverlaat mijn lief vrouwke Virginie Vandenbogaerde die er altijd is en bijspringt waar nodig. Bedankt voor alles 2022 op naar 2023…!"
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Rally van Kortrijk , Jeffrey Decock