03-10-2022
Aarova Rally openlijk kandidaat BRC 2023, maar...
Midden juni maakte de promotor van het Kroon Oil Belgian Rally Championshop bekend dat het kampioenschap in 2023 zal hervormd worden. Zo komen er in totaal 14 wedstrijden waar de piloten punten zullen kunnen scoren voor het kampioenshap. Momenteel zijn er dat 10, dus komen er (minimum) 4 nieuwe wedstrijden op de BRC kalender... (artikel 14 juni)
De bedoeling is dat er 6 wedstrijden zijn voor het Belgian Rally Championship en alle 14 de wedstrijden voor de Belgian Rally Cup. Voor het Kroon-Oil Belgian Rally Championship zullen volgend seizoen zowel de Rally2's als de RGT's punten scoren. De rijders kunnen in 7 wedstrijden punten scoren: minimum 5 resultaten uit de 6 wedstrijden die op de kalender staan van het Belgian Rally Championship, de zogenaamde mandatory events, aangevuld met maximum 2 resultaten behaald in wedstrijden van de Kroon-Oil Belgian Rally Cup.
Sinds die communicatie in juni bleef het ook bijzonder stil rond het nieuwe kampioenschap. Maar in Oudenaarde steekt men niet onder stoelen of banken (artikel april 2022) dat de Aarova Rally deel wil uitmaken van het nationale kampioenschap. "Dit jaar gaan we de volgende uitdaging aan. Omdat de Aarova Rally de ambitie heeft om mee te tellen voor het Belgisch rallykampioenschap, wordt het parcours uitgebreid met twee nieuwe klassementsproeven. Die worden verreden in de gemeente Frasnes-lez- Anvaing, in de provincie Henegouwen. De twee nieuwe klassementsproeven met veel hoogteverschillen, Cordes en Pays des Collines, zijn natuurlijk, technisch, snel en heel uitdagend. Daarmee presenteert deze Aarova Rally 2022 een parcours met nationale allures." aldus Superstage voorzitter Alain Penasse in het voorworod van het online programmaboekje.
Maar...
Dit jaar waren er 2 extra proeven in de Aarova Rally en natuurlijk waren er dus ook extra veiligheidsmensen nodig... Enkele dagen voor de start moest er een Waalse proef worden ingekort, enerzijds omdat er een dispuut was met omwonenden, anderzijds kon de organisatie ook niet voldoende veiligheidsmensen vinden om het volledige parcours te bezetten.
Een extra domper kwam op zondagmorgen, op kp Kruisem waren er onvoldoende veiligheidsposten voor de proef... Vanaf de tweede ronde werd een oplossing gevonden, maar zo ging er opnieuw 10 kilometer aan wedstrijd verloren...
Het probleem van een tekort aan baanposten is niet nieuw, dus vroegen wij aan Filiep Forrest (coördinator voor de baanposten bij de VAS) waar het probleem zit.
"Eigenlijk heel simpel... We hebben te weinig baanposten voor het aantal wedstrijden. Het is veel te druk voor de bestaande baanposten, dus extra proeven of extra wedstrijd maken het nog moeilijker... Wij kunnen mensen oproepen om te komen helpen, maar uiteindelijk zijn het allemaal vrijwilligers die zelf kiezen in welke wedstrijden ze willen helpen en in welke wedstrijd niet."
In januari en februari zijn er opnieuw opleidingen tot baancommissaris ingericht door de VAS, dus wie zich geroepen voelt...
Oost-Vlaanderen
De Aarova Rally kan zeker ook een meerwaarde betekenen voor het Belgisch kampioenschap, want een betere geografische spreiding is belangrijk. In Oost-Vlaanderen is er immers al geruime tijd geen rallywedstrijd meer, tot 1978 was er in de regio van Ronse de 12 uren (later 24u) van Ronse die ook op de nationale kalender stond.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Aarova Rally