01-05-2022
Rallye de Wallonie - Drie op drie voor Stéphane Lefebvre
Drie op drie voor Stéphane Lefebvre in de Rally van Wallonië
De 38ste Rally van Wallonië, de vierde manche van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship, werd dit weekend in Namen gedomineerd door Stéphane Lefebvre. De Fransman, genavigeerd door onze landgenoot Xavier Portier, had van start tot finish de leiding in handen. Met zijn derde overwinning van het seizoen, verstevigt de Fransman zijn leidersplaats in het Belgisch rallykampioenschap.
De Citroën-rijder sloeg op de klassementsproeven van zaterdag een kleine kloof van 15" en hij controleerde vervolgens zijn voorsprong op dichtste achtervolger en tweevoudig Belgisch kampioen Adrian Fernémont. Na 200 km op snelheid en 20 klassementsproeven, had de Junior Wereldkampoen van 2014 21"4 voorsprong. "Ik wist dat ik zaterdag het verschil moest maken, dus ik had me heel goed voorbereid op die proeven, want op de proeven van zondag was het moeilijk om een verschil te maken," vertelde de 30-jarige winnaar. "We hebben in het begin van de wedstrijd echt heel hard aangevallen om een kleine voorsprong te nemen. Daarna kon ik de wedstrijd controleren. Zeker op het onverhard in Fernelmont heb ik voorzichtig gereden om zeker niet lek te rijden. Op de laatste proef, de Pirelli Powerstage, heb ik wel nog even aangevallen om de 5 bonuspunten te pakken."
Adrian Fernémont was natuurlijk teleurgesteld, maar met een tweede plaats was hij eens te meer de snelste Belg. "We weten dat Stéphane van wereldklasse is en bovendien had zijn Citroën met 196 km/h een hogere topsnelheid dan onze Skoda, die 184 km/h haalt," vertelde Fernémont, die voor eigen publiek reed. "Ik ben wel tevreden met onze tijden ten opzichte van de andere Belgen. We wisten dat Stéphane moeilijk te kloppen zou zijn."
Ondanks een schuiver aan hoge snelheid in de allerlaatste bocht van de wedstrijd, eindigde Gino Bux op de derde plaats (+47"1) met zijn Skoda Fabia Rally2. "We hebben het spannend gehouden," lachte Bux, die dit seizoen de overstap maakte naar een topwagen. "Daardoor miste ik wat ervaring en vertrouwen om op deze supersnelle proeven meteen voluit te gaan. In de tweede helft van de wedstrijd heb ik een extra stap gezet en meer risico's genomen. Op de laatste proef heb ik nog een aanval gedaan op de snelste tijd, maar die laatste bocht ging dus duidelijk niet vol gas... Gelukkig verloren we geen tijd, want we schoven achterwaarts over de finish."
Na een erg spannend duel, kon Vincent Verschueren, recent winnaar van de TAC Rally, de vierde plaats pakken op 59"6. "Op zaterdag was de afstelling van de ophanging een beetje te soepel, waardoor ik niet het volste vertrouwen had in de snelle bochten. Zondag ging het beter. We hebben de voorbije maanden een grote stap vooruit gezet met de Polo. Ik was na de wedstrijd in Tielt benieuwd waar we zouden staan en ik ben tevreden. We zitten er weer goed bij," vertelde de Belgische kampioen van 2017.
Ghislain de Mevius strandde op de vijfde plaats op amper 2"7 van Verschueren, nadat hij vooral op zaterdag op zoek was naar de juiste afstelling van zijn Skoda: "We hebben in de eerste helft van de wedstrijd veel tijd laten liggen. De wagen was niet stabiel op hobbelige stroken, waardoor ik van het gas moest. Zondag ging het veel beter, maar na een foutje in Vedrin moest ik toch plooien voor Vincent Verschueren.
De zesde plaats ging naar Kris Princen met zijn Citroën DS3 WRC, de enige WRC in het startveld. De Limburger, die zaterdag zijn 48ste verjaardag vierde, eindigde op 1'49"6, nadat hij een kleine halve minuut verloor door een probleem met de benzinepomp. Cédric Cherain was een van de smaakmakers van de wedstrijd. Met zijn indrukwekkende Porsche 997 GT3 reed hij zaterdag een snelste tijd in Crupet, waarna hij die stunt zondag nog eens herhaalde in Crupet. "Wat een machtige wagen, deze Porsche," lachte Cédric Cherain, zevende op 2'28"1. "Het parcours bevatte een paar onverharde stroken, waaronder het vele onverhard op de Esplanade van de Citadel. Daar verloren we te veel tijd om mee te strijden voor het podium. Op de andere proeven hebben we de toppers het vuur aan de schenen gelegd..."
De top 10 werd vervolledigd door Niels Reynvoet, Pieter-Jan Michiel Cracco en Maxime Potty, die zonder twee tijdrovende lekke banden hoger had kunnen mikken.
In het Junior BRC stond er geen maat op Gilles Pyck, overtuigend winnaar met zijn Renault Clio Rally4, na de sortie van Tom Rensonnet. Benoit Verlinde domineerde de strijd in de Clio Trophy Belgium en de eindzege in Historic ging verrassend naar Michel Vandergeeten in zijn Lancia Delta Integrale. Jourdan Serderidis, 13de algemeen, was de winnaar in de BRC Master Cup.
Natuurlijk vielen er ook een aantal opgaves te noteren, waaronder die van Cédric De Cecco (motorpanne KP 1), Johnny Poelmans (belssure navigator), Steve Becaert (motor) en Henri Schmelcher (koppeling). Jimmy D'hondt (sortie) en Sébastien Bedoret (turbo) haalden wel de finish, maar enkel na een herstart nadat ze zaterdag vroegtijdig moesten opgeven.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Rallye de Wallonie