19-02-2022
2022 - Chris Dobbelare met Opel Kadett in 2WD Trophy
Na een afwezigheid van ruim 2 jaar zien we vanaf de Haspengouw de Opel Kadett van Chris Dobbelare ook opnieuw in actie. Wij gingen polsen bij de piloot waarom hij nu precies de voorbije 2 jaar geen wedstrijden reed…
“Ik heb het iets meer van op afstand gevolgd. Toen Covid 19 uitbrak was ik net van plan om mijn licentie aan te vragen, het was toen ook heel druk op mijn werk daardoor en heb ik mijn rally plannen wat opzij geschoven. Toen de opflakkering in 2021 er opnieuw was, met uitstel van wedstrijden en afgelastingen als gevolg, heb ik beslist om in 2021 ook niet te rijden. 2022 ziet het er naar uit dat alles opnieuw gewoon zal doorgaan."
In 2022 kom je uit in de 2WD Trophy?
"Met afschaffen van het Criterium kampioenschap, en het integreren van deze nevenwedstrijden in het nationaal kampioenschap, was het wat zoeken wat we precies gingen rijden.
Het initiatief van de RACB om de 2WD Trophy op te richten om net die piloten de kans te geven om deel te nemen in het nationaal kampioenschap, is een mooi initiatief. De BMW’s kunnen deelnemen in de M-Cup, de rest in de 2 WD-Cup. Het verminderde startgeld was een must, anders is dit voor een klein team zoals ons onbetaalbaar. Het afschaffen van de rally banden in deze cup vind ik jammer, maar het is voor iedereen gelijk. Het is de bedoeling om te starten in de Haspengouw, TAC, Bocholt, Ypres, Omloop van Vlaanderen en de East Belgium Rally."
Wat zijn de ambities dan in de 2WD Trophy?
"Natuurlijk heb ik enige ambitie (lacht). Maar het is ondertussen twee jaar geleden dat we nog hebben gereden. Eerst opnieuw in het ritme geraken, de juiste rempunten vinden want met conventionele banden is het opnieuw zoeken.
Er zijn piloten van over de taalgrens die ik minder ken, maar het is geweten dat zij met hun Clio en andere voortrekkers in het ASAF kampioenschap snel gaan. Een voordeel ook voor hen is dat ze reeds vertrouwd zijn met de conventionele banden. Voor mij is het wat zoeken naar de geschikte band, wat er bestaat veel. Eerst eens aanvoelen hoe de kadett zich ontplooit op deze banden. Het wordt een zoektocht...."
Ook in 2022 blijft Chris trouw aan de Opel Kadett?
"n de Omloop 2019 ging de versnellingsbak stuk ging tijdens de shakedown. We hadden maar net de motor vernieuwd omdat deze was stuk gegaan tijdens de Bocholt rally
Laat ons zeggen dat de Kadett nu in 'optima-forma' verkeerd momenteel. Het is de bedoeling om in de loop van dit seizoen opnieuw een nieuwe motor te maken. De onderdelen zijn ondertussen binnen.
We kunnen onmogelijk nog starten in het Historic, we rijden immers nog steeds met een DOHC 16V motor en deze is niet gehomologeerd voor het Historic kampioenschap."
In de Haspengouw start je met Jochen Vandersarren als co, maar ik vernam dat je nog voor enkele wedstrijden een copiloot zoekt?
"Ik zoek nog een co voor zowel Bocholt als de Ardeca Ypres Rally. Als er iemand gezonde ambitie heeft, mag hij mij altijd contacteren...
Graag zou ik langs deze weg ook de vriendenkring van “Vada” en zeker Kristiaan, Tine en Kris, willen danken voor de jarenlange trouwe inzet. Zonder deze toewijding is/was het voor mij onmogelijk om rally te rijden.
Ook bijzondere dank aan mijn werkgever Pro@Work “De Stalen Greep” en aan Zakenkantoor Koen Verhaeghe."
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : East Belgian Rally , Omloop van Vlaanderen , Ardeca Ypres Rally Belgium , Sezoensrally , TAC Rally , Haspengouw Rally , Chris Dobbelaere