27-11-2021
Wedstrijdverslag - Rally van Kortrijk - copiloot Isi Lemahieu
Isi Lemahieu: "De 6u van Kortrijk begon voor mij eigenlijk al voor de Hemicuda rally. Ik had met Michael Pïttellioen afgesproken mijn vuurdoop aan zijn zijde te maken in de BMW F2000 compact. Echter op de Hemicuda rally kreeg hij te problemen met zijn Samsonas versnellingsbak en deze is niet tijdig hersteld geraakt. Ik wil Michael bedanken voor zijn inspanningen om de wagen alsnog aan de start te krijgen. Jammer genoeg moesten we donderdagnamiddag definitief en vroegtijdig de handdoek in de ring werpen.
Ik plaatste in een aantal facebookgroepen dat ik me had voorbereid op de 6u van Kortrijk. Ik had namelijk de KP’s van 2019 met zijn verbindingsritten bestudeerd. Ik zei dat ik bereid was iemand te helpen moest er door omstandigheden last-minute een co gezocht worden.
Ik werd opgebeld als back-up door enkele mensen. Niets concreet kwam uit de bus. Vrijdagavond kreeg ik een messenger berichtje van ervaren co Stefaan Vanassche met de vraag of ik nog steeds vrij was voor het weekend. Ik antwoordde positief en was vooral benieuwd. Het was wachten tot 21u30 voor we elkaar telefonisch hoorden en hij me zei dat hij een hoog-risicocontact had gehad en zich had laten testen (PCR) om 8u maar nog geen uitslag kende. Ik moest zaterdagvoormiddag werken in mijn bouwmaterialenhandel in Kemmel en belde mijn collega op met de mededeling dat ik hem misschien om 6u uit zijn bed zou bellen om mij te komen vervangen, hij was gelukkig onmiddellijk akkoord.
Om 6u had ik nog geen nieuws van Stefaan. Ik heb dan ook niet gebeld en aan het werk gegaan. Om 9u hebben Stefaan en ik dan contact gehad, hij had nog geen uitslag en ik moest toch stilaan vertrekken om op een aanvaardbaar uur in Kortrijk te zijn. Aangekomen in Kortrijk kreeg Stefaan de uitslag van zijn PCR test binnen; positief. Het was nu zeker dat ik mijn debuut zou maken in de rallysport.
Gezien het uur zijn Thierry en ik onmiddellijk gestart met het maken van nota’s. We hadden elkaar voor 10u30 nog nooit gezien en voor mij was alles nieuw. Gelukkig konden we rekenen op het serviceteam voor de administratieve en technische controle zodat wij 5u volle bak konden verkennen en nota’s maken.
Aangekomen in de service om 16u30 heb ik nog vlug wat nota’s proper gezet en de positie van mijn stoel correct gezet. Rap wat gegeten, kleren aan en om 18u03 over het startpodium.
Mijn eerste klassementsproef: KP Lavano 1. Donker, glad en een atypisch parcour. We vertrokken goed, ik vond mijn draai in het lezen, ik genoot ervan. Bij mijn afrit-nota 150 TL30 vroeg Thierry onmiddellijk of we wel zeker 3 ronden hadden. Ik zei dat het zo op mijn notaboek stond, ik had niet geteld; we reden af. Een hele grote fout beseften we enkele honderden meter later. Ik had mijn nota’s vooraf niet meer nagezien en had Lavano 1 en Lavano 2 op hetzelfde moment genoteerd. We kregen een vaste normtijd van 15min, ons algemeen klassement was na de eerste proef verloren, we stonden meteen 115e. Ik was zodanig onder de indruk dat ik Thierry na de KP nog de verkeerde weg op stuurde in de verbinding. Gelukkig kwamen we terug op het eind van Lavano en reden we correct terug richting service.
Thuisgekomen in Ieper heb ik bijna alle nota’s opnieuw geschreven, met driedubbel nazicht voor deze van Lavano 2.
Op zondag startten we gelukkig volgens startnummer en niet volgens algemeen klassement. De eerste boucle was ondanks de regen goed. Gelet op het sterk deelnemersveld reden we 29ste, 24ste, 26ste en 17de. De laatste KP Mouscron lag ons dus blijkbaar het best.
In de tweede boucle was het droog, het vertrouwen was wat gegroeid. Dit ondanks de vele opgaves die we vaststelden, zowel op de KP’s als tijdens de verbindingen. We gingen niet meer uit de top 20. Op Lavano 2 reden we correct maar gingen wel twee keer rond. Niet de klassementsproef voor onze wagen. Uiteindelijk was onze favoriet, KP Mouscron terug aan de beurt. Thierry ging echt hard, een kanontijd zat eraan te komen. Jammer genoeg ging Tim Van Parijs van de baan enkele honderden meter voor de flying finish en moesten we op de KP stoppen. Gelukkig niemand gewond. Door onze nog steeds slechte 60ste plaats in het algemeen klassement stond er in plaats van een kanontijd een tijd die 58 seconden trager was dan onze eerste passage op de tabellen… …
Op de service werd de lichtbak gemonteerd voor de 3de en laatste lus. Het ging alsmaar beter met een 13de en 14de tijd op Aalbeke en Marke. In Bellegem reden we al met lichten aan. Tegen dat we aan de start van Mouscron kwamen was het al half donker. De tijd die we in de tweede passage zouden halen zat er niet meer in, maar konden toch afklokken met een mooie 19de tijd gezien de omstandigheden.
Wat vooral heel leuk was, was het feit dat we richting podium konden. De volledige duur van de rally heeft Thierry constant gereden. Ik ben geen halve seconde ongemakkelijk geweest. Wat een bevredigende eerste ervaring in de rallysport! Een grote dankjewel Thierry!
Bijzondere vermelding voor Kenny Deroo en Peter Dehouck. Het is door hen beide dat ik vooraf wist hoe de rally ongeveer zou verlopen, hun tips en tricks waren van goudwaarde voor een startende co-piloot als ik.
Bedankt aan het serviceteam, aan onze supporters en ook aan Stefaan Vanassche om mij de kans te geven in je geweldig team! Ik ben er zeker van dat ik van jou ook veel zal opsteken als we eens samen op pad mogen.
Ik ben benieuwd wat de toekomst brengt!"
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Thierry Cokelaere , Rally van Kortrijk