14-04-2021
Nicola Stampaert in 2021 met een nieuwe Ford Fiesta R5 Evo2.
Nicola Stampaert in 2021 met een nieuwe Ford Fiesta R5 Evo2.
Om te beginnen keren we even terug naar 2019, want dat was het jaar dat Nicola Stampaert debuteerde in de rallysport en ook toen hadden we een uitgebreid interview met deze Oost-Vlaamse ondernemer. (artikel 21-11-2019). Nicola runt het bedrijf Renvo, renovatiespecialist die uw woning vochtvrij, gezond en energiezuinig maakt en aa een ‘carrière’ van bijna 30 jaar in de motorsport besloot Nicola om over te stappen naar de rallysport. Mede dankzij Jan Crommelinck en Vincent Verschueren, die ook een verleden hebben in de motorsport.
Nicola reed 2 seizoenen met een Ford Fiesta R2 en wist toch 3 podiumplaatsen te bemachtigen in zijn klasse op 9 wedstrijden, jammer genoeg kreeg hij ook tot 3x toe af te rekenen met mechanische en/of technische problemen, waardoor hij deze wedstrijden vroegtijdig moest verlaten. Het verhaal met de Fiesta R2 moet nu plaats maken voor nieuw avontuur.
In de wandelgangen werd gefluisterd dat je de trotse eigenaar bent van een nieuwe Ford Fiesta R5, klopt dit?
“Ik heb inderdaad een Ford Fiesta R5 Evo2 kunnen aankopen. Eigenlijk was het de bedoeling om in 2021 nog één seizoen te rijden met de R2 versie en daarna nieuwe plannen te smeden voor 2022. Maar in de winterperiode werden we op de hoogte gebracht dat M-Sport nog een Fiesta R5 Evo2 te koop had staan voor een gunstige prijs. Na wat wikken en wegen heb ik besloten om eens zot te doen en deze bolide aan te schaffen.”
Het gaat behoorlijk snel voor u, in 2019 debuteren in de rallysport, 2 seizoenen en 9 wedstrijden later zal je een R5 besturen.
“Ja klopt, maar zoals ik al eerder aangaf, het was een unieke kans die zich voordeed om deze wagen aan te kopen. Ook nu is het de bedoeling, net zoals met het R2 verhaal, om zo veel mogelijk bij te leren en zoveel mogelijk wedstrijden te rijden. We hebben een mooi budget gevonden om een 10 tal wedstrijden te rijden of meer zelfs. Een volledig BRC programma staat op onze agenda, alsook enkele vas en asaf wedstrijden.”
Ik hoor vaak dat een R5 ‘makkelijker’ rijdt dan een R2.
“We hebben deze winter een testsessie kunnen afwerken met de Fiesta R5 en het is inderdaad een totaal andere ervaring. De weglegging is helemaal anders en veel beter dan bij de R2, ook het feit dat het een 4x4 is maakt het ‘makkelijker’ om ermee te rijden. Maar ook de snelheid ligt veel hoger, en daarom zullen er veel wedstrijden gereden worden om ons leerproces verder te zetten.”
In een rallywagen zit er natuurlijk ook een co.piloot. Al een idee wie de nota’s zal overbrengen?
“Net zoals in 2019 zal mijn vriendin Klaar De Doncker geregeld plaats nemen in het rechterzitje, maar ook Kris De Moerloose (co.piloot tijdens de Monteberg rally in 2020) en Christophe Doublet (co.piloot van Arthur Kerkhove) zullen te zien zijn in de Ford Fiesta R5 Evo2.
Graag dank ik al onze sponsors en zeker de mensen van Scratch Motorsport voor de uitstekende service en graag ook Vincent Verschueren voor de vele tips en coaching die ik al kreeg en ook Gert Broekaert die ons destijds nota’s leerde maken.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Nicola Stampaert