01-09-2020
Wedstrijdverslag - Rally van de Monteberg - Lander Dhaene
e-BO Racing Unit - Monteberg Rally Recap.
Door de ogen van onze piloot, Lander Dhaene: "Eindelijk is het dan zover het debuut van ons team en mezelf als piloot. In de service ben ik nog wat gestrest maar eenmaal in de wagen op weg naar de eerste proef (Dikkebus 1) zijn de zenuwen verdwenen. Het weer zit niet echt mee, en het ergste moet nog komen. Ik zit niet echt te springen om in de regen en op een nat parcours te debuteren maar copiloot Jelle Vermeire stelt me nog eens gerust over de banden en meent dat het wel zal meevallen. Gewoon ons eigen tempo rijden en niet kijken naar andere tijden.
Bij de startlijn heb ik eigenlijk totaal geen zenuwen, het voelt meer als thuiskomen. Dit is het moment waar ik 21 jaar op gewacht heb! Nog 30 seconden: ik stel Jelle nog even gerust want ik merk dat hij wel wat stress heeft. 5..,4..,3..,2..,1..GO! We zijn vertrokken voor onze eerste klassementsproef ooit als team! In de eerste kilometers hoor ik amper iets van wat Jelle allemaal door de intercom zit te loodsen. Ongelooflijk, hier rijden we dan met onze kleine Ford Fiesta R2 cupwagen (= lightversie van een full R2 wagen) die we de naam “Jauz” gegeven hebben.
Op Dikkebus 1 zijn de bochten al goed open gecoupeerd en het ligt er verraderlijk vuil bij. Ik verschiet ervan hoe goed Jauz de diepe coupures verteerd en zelfs bij de zware “Banks” geeft hij amper een kik. De nota’s beginnen nu wel binnen komen. Iets verder zegt Jelle plots “Ja ‘t is gepasseerd we liggn derof”. Vol ongeloof stuur ik de wagen door de extreem vuile situatie waarop Jelle zich meteen begint te verontschuldigen. “ ’t Is niet’n leest geweun vors”. Zo zie je maar dat het niet zo eenvoudig is voor een voormalig piloot om het stuur af te geven en plaats te nemen in het rechter zitje.
Net voor de finish moeten we inhouden voor een BMW die de weg verspert, en ik word er nog eens aan herinnerd dat het toch een uitdagende reeks coupures is vlak voor de finish. De eerste klassementsproef zit erop! Een geweldig gevoel raast door me heen: dit is waar ik al zolang van droomde. Flashback naar vroeger toen ik als klein manneke met de frisbee in de auto meestuurde en het geluid van rallywagens nabootste. Jelle geeft toe dat hij een traan moest laten, het is voor hem intussen al 2 jaar geleden dat hij nog eens een klassementsproef afwerkte. Om het emotionele moment te breken beginnen we terug wat te lachen en te zeveren tegen elkaar. Aan sfeer geen gebrek op de verbinding naar Busseboom 1. Die volgende Busseboom 1 werken we rustig en beheerst af en ik kan me alsmaar beter focussen op de nota’s.
In de service aangekomen zorgt ons team ervoor dat de wagen overal (ophanging, remsysteem, motorruimte,…) gecheckt wordt en er terug picobello uitziet. Heel erg bedankt servicemannen!
Het weer is nu echt verergerd. De hemelsluizen gaan open net voor we moeten starten op Dikkebus 2. Ik zit vooral in met de condens op de ruiten. Het wordt nu echt opletten met als motto: “Drive to survive”! Totaal tegen eigen verwachtingen in amuseren we ons rot op dit vettige parcours. De coupures zijn nog zwaarder/dieper/breder/vettiger geworden. Echter net na de L15 voor het befaamde kapelletje kom ik te weten wat Jelle bedoeld met het “tschhhh” geluid van het sperdifferentieel. Het is geen pretje: de wielen blokkeren (door aquaplanning etc.) en het is behoorlijk beangstigend. Toch kan ik de kalmte bewaren en haal ik heel even m’n linkervoet van het rempedaal. Ok we hebben terug grip maar vallen stil bij het kapelletje. Omdat er zoveel verbruikers aanliggen (ruitenwissers, ruitverwarming,…) krijgen we Jauz niet meteen gestart. Dan maar volledig stilleggen en de normale startprocedure volgen en hop we zijn weer weg.
Busseboom 2 verliep goed, geen oponthoud of te lang stil gestaan, gewoon ons eigen tempo kunnen rijden. Na opnieuw een topservice zijn we op weg naar Dikkebus 3. Het weer is erop verbeterd en het parcours ligt iets droger. Toch voel ik nu wel wat stress in vergelijking met de vorige keren, geen idee waarom. We zijn vertrokken en het tempo zit goed. Ik zat echt volledig in de concentratie en Jelle deed het ook uitstekend. Terug bij het kapelletje aangekomen loopt het fout…. Voor we het goed en wel beseffen zitten we in de gracht. Zo zie je maar hoe snel het kan gaan. Ik was iets te enthousiast bij de haarspeldbocht rond het kapelletje en we schoven de gracht in. “F*************CK” hoort Jelle me schreeuwen door de intercom gepaard met enkele slagen op het stuur. Gelukkig had Jelle de motor al afgelegd en zei dat we zo snel mogelijk uit de wagen moesten geraken. Game over dus. Het eerste moment stort je wereld in en durf je haast niemand onder ogen komen. Het was ook toevallig het punt waar vrienden en familie stonden. Een dik kwartier later had ik me erbij neergelegd. #partofthegame. Het is een deel van het leerproces. Zo zie je maar dat een klein foutje toch zwaar afgestraft kan worden. We mogen blij zijn dat Jauz geen schade heeft. Want zelfs na onze sortie is het met een bang hart toekijken hoe andere deelnemers voorbij je wagen scheuren.
Ondanks dit alles kijken we toch positief terug op deze loodzware Station Le Seau Monteberg Rally.
Chapeau voor zij die wel de finish behaalden! Respect voor de baanposten en toeschouwers die de barre weersomstandigheden trotseerden. Het team, e-BO Racing Unit kan haast niet wachten om terug aan de start te verschijnen. Tot de volgende!
Last but not least, een heel dikke merci aan onze partners, één voor één allemaal toppers van formaat!"
Mc Donalds Kortrijk-Roeselare-Froyennes-Moeskroen-Ath
Autobedrijf Lagrou
Cycli Imola
Nostalgia Division
Verzekeringen Robyn
Timmer- en schrijnwerken Wouter Masselis
Blanckaert Accountancy Boekhouding & Fiscaliteit
Valcke Prefab Beton
Feys-Pattyn Koeltechniek & Warmtepomp
DLV Studie- en adviesbureau
Westelec Elektrotechnieken
Follow our steps in the world of rallying:
www.facebook.com/eboracingunit
www.ebo-racingunit.com/
Instagram: ebo_racing_unit
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Rally van de Monteberg , Lander Dhaene