19-06-2020
Dag van de waarheid... maar wat staat ons te wachten ?
Vandaag beslist de FIA over het verdere verloop van het WRC kampioenschap, en voor het eerst in de geschiedenis maakt een Belgische wedstrijd een heel grote kans om in het WRC opgenomen te worden.
De organisatie van de Renties Ypres Rally is achter de schermen reeds bezig met plannen voor een wedstrijd op maat van het wereldkampioenschap, want het is duidelijk als de Renties Ypres Rally het WRC ontvangt zal er heel wat veranderen...
Het lijkt ons onwaarschijnlijk dat de WRC wagens proeven in het donker gaan rijden, zoals werd aangekondigd met de bekendmaking van de nieuwe datum. Er zou een timing op tafel liggen met telkens 5 proeven op vrijdag en zaterdag. Door vroeger te starten en maar 5 proeven te rijden kan men de WRC's terug in Ieper verwachten voor het donker is. Op zondag zou er richting Spa getrokken worden voor 2 klassieke proeven en een Powerstage op en rond het circuit van Spa-Francochamps. De shakedown zou op donderdag worden voorzien, maar ook hier vermoeden we dat er overdag zal gereden worden.
Vijf proeven lijkt bijzonder weinig, maar de bestaande proeven zouden wel eens kunnen samensmelten tot langere proeven... Geruchten spreken over Kruiseke-Warneton (34,50km), Dikkebus-Westouter (26,41km), Langemark-Bikschote (18,84km) op vrijdag en Proven-Vleteren-Watou (24,61km), Wijtschate-Mesen (28,37km) en Zonnebeke (14,3km) op zaterdag. Op zondag zou dan twee maal Barisart - Winamplanche (37,40km) en de powerstage Francorchamps Eau Rouge (16,78km) gereden worden.
De eerste proef Kruiseke-Warneton doet ons terugdenken aan de proef Hollebeke van de editie 2000 (zie onderstaande afbeelding)...
Maar wat zal er gebeuren met de BRC en Historic wedstrijden? Hoogstwaarschijnlijk zal een nevenwedstrijd worden gereden, want om deel te nemen aan een WRC wedstrijd moet een R5 over een FIA Gold paspoort beschikken. Niet alle R5 wagens hebben dit en de kostprijs is om en bij de 5000 Euro. Maar is er plaats om in Ieper naast het WRC ook een BRC wedstrijd en een Historic wedstrijd te organiseren? En wat gaan de Belgische toppers doen? Zich in de kijker proberen te rijden binnen in de WRC wedstrijd of strijden voor de zege in de nationale wedstrijd?
En wat met de service zone? Kan dit nog georganiseerd worden in de schaduw van de Lakenhallen? We spraken met personen die in de jaren 90 meewerkten aan de Ypres Rally en de kandidatuur voor het WK toen actief volgden. "De plannen van toen zou men in principe nog steeds kunnen gebruiken, toen dachten we eraan om naast de Grote Markt ook de Oudstrijderslaan te gebruiken als service zone."
Hou onze site vandaag extra goed in de gaten, we houden u zo snel mogelijk op de hoogte!
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Ardeca Ypres Rally Belgium