04-03-2020
Wedstrijdverslag - Haspengouw Rally - SV Racing
Onverhoopt resultaat in Haspengouw voor SV Racing
Tuur Vanden Abeele en zijn co-rijder Stijn Stragier hebben met hun Ford Fiesta R5 een tiende plaats geboekt in de Rally van Haspengouw, de openingsmanche van het Belgische BRC-kampioenschap. Met achttien R5-wagens aan de start was dit een onverhoopt resultaat voor SV Racing.
SV Racing wil dit jaar een volledig kampioenschap betwisten en begon de campagne in het Vlaams Branbandse Landen, het epicentrum van de seizoensopener: de Rally van Haspengouw. De Haspengouw staat niet gekend voor haar technische parcours maar de weersomstandigheden veranderden de wegen tussen de fruitgaarden en de verkavelingen in een modderpoel. Gefocust beginnen en alert blijven, was dan ook de boodschap.
Tuur Vanden Abeele en Stijn Stragier begonnen in moeilijke omstandigheden prompt met een elfde chrono. ‘Sinds we met een vierwielaangedreven wagen aan de start staan, hou ik wel van natte en vettige omstandigheden. Dan kunnen we veel compenseren met onze wagen die stilaan van een oudere generatie is. We begonnen meteen met vertrouwen. Ik ben geen Kris Princen of Adrian Fernémont, maar de sub-top kunnen we als team aan’, vertelt Tuur. SV Racing keek dan ook niet meteen naar de tijden in de beginfase. Het team wilde vooral progressie maken na vorig jaar en het seizoen zonder kleerscheuren beginnen. Wat lukte, want onder meer Sébastien Bédoret en Arnaud Neven lieten zich al snel vangen.
‘Ook wij maakten enkele uitstapjes, maar echt warme momenten kenden we niet. De auto brak wel even uit aan topsnelheid op een recht stuk op Kamerijck en ook op Halle-Booienhoven schoven we even naast de baan, maar we bleven letterlijk in het spoor van Kris Princen en de latere winnaar Ghislain de Mévius’, aldus Stijn.
Het team koos de juiste banden in de eerste en derde lus, in natte omstandigheden. Tijdens de tweede lus had het team het moeilijker. ‘Dan zie je het generatieverschil. Volgens R5-specialisten scheelt het toch al snel een vijf tot zeven tienden per seconde’, vertelt Tuur.
Desondanks rook het team de top tien op het einde. ‘We konden de kloof terug dichten na een moeilijke lus. Guillaume Dilley reed op de slotproef nog een wiel af, wat ons in de top tien bracht, maar ook dat is rally’, zegt een fiere Tuur. Het werd meteen het beste BRC-resultaat sinds de overstap naar de R5-klasse.
SV Racing had nooit gedroomd van deze notering. ‘We kregen dan ook heel positieve reacties waardoor we beslist hebben om ons programma nog intensiever te maken en het hele BK af te werken’, kondigt Tuur aan. De Ford Fiesta R5 blijft tot Bocholt wel op stal. ‘In de TAC-rally kunnen we niet starten. In Spa en de Wallonie starten we met onze oude liefde, de BMW E21. We kennen de wegen daar minder en kunnen er toch weinig punten halen. Dan liever gaan voor het amusement’, zegt Stijn. Vanden Abeele werd in 2011 kampioen met deze wagen, alvorens de overstap te maken naar de moderne wagens. ‘We gebruiken de shakedown in Spa om in alle rust te wagen te herontdekken. In de eerste plaats willen kilometers maken en de finish halen.’
‘Ik wil heel wat mensen bedanken, maar in de eerste plaats Stijn. Na enkele moeilijke jaren doet het enorm deugd om hem naast mij te hebben. Hoe gedreven en gepassioneerd hij is! Aanstekelijk en het werkt ontzettend motiverend’, besluit hij.
SV Racing dankt ook alle sponsors: Climawest en GeoDynamics, Ford Unicars, Cosy & Trendy, NT Grate, BD Systems, Ecodan, Beeuwsaert Construct, Vanhoo Cartrading, mconnect Belgium, Staelens Metaalconstructie, Vaillant en Dilly Graphics. En nog één opvallende naam: Maeyaert Aannemingen. ‘Pieter-Jan Maeyaert is ons niet vergeten na de 6 uren van Kortrijk waar hij ons uitschakelde na een spin. En wij zijn hem ook niet vergeten’, aldus Tuur.
Het avontuur gaat dus verder binnen goed tien dagen. Op 13 en 14 maart betwist het duo met de BMW E21 de Spa Rally, de tweede manche van het BRC.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Tuur Vanden Abeele , Haspengouw Rally