02-01-2020
BRC - 2018 was goed, 2019 was nog beter en kan 2020 overtreffen?
2016 - Laatste titel voor Loix.
We keren even terug naar 2016. Op het eerste zicht was dit geen speciaal rallyseizoen want toen reed er nog ene Freddy Loix rond in een Skoda Fabia R5. Hij freewheelde, bij wijze van spreken, van de ene overwinning naar de andere. Kris Princen deed wel verdienstelijke pogingen maar strandde meestal op een 2de plaats.
Loix stond aan de start van de eerste 6 wedstrijden in het Belgisch kampioenschap rally en schreef ze alle 6 op zijn naam. Resultaat, de kampioen was reeds gekend tegen de Omloop van Vlaanderen, een wedstrijd dat hij links liet liggen, om daarna afscheid te nemen van de rallysport in de East Belgian Rally. Met 4 Belgische titels op zak kwam er een einde aan de heerschappij van 'Fast Freddy'.
2017 - Het begin van een nieuw tijdperk en spanning tot op de laatste proeven van het Belgisch kampioenschap rally.
Loix was er niet meer en iedereen keek in de richting van Kris Princen als kanshebber op de Belgische titel, maar ook Kevin Abbring (Peugeot 208 R5) wilde zich mengen in de titelstrijd net als Vincent Verschueren (Skoda Fabia R5).
Kris Princen begon met een overwinning in de Haspengouw rally en was in de Spa rally op weg naar zijn 2de overwinning op rij. Maar tijdens de allerlaatste proef van de rally liep het helemaal fout. Kris maakte een stevige sortie en zag de overwinning gaan naar Benoit Allart. In Tielt (Tac Rally) mocht Vincent Verschueren zijn eerste nationale overwinning op zijn naam schrijven en dat was een goede zaak voor de strijd en spanning in het kampioenschap. Ook Kevin Abbring kwam zich mengen in de titelstrijd. Na een 2de plaats in de Haspengouw rally wist hij de overwinning weg te kapen in de Rally van Wallonië. Een goede maand later zegevierde hij op de Grote Markt van Ieper.
Vincent Verschueren reed een regelmatig seizoen en pakte zijn 2de overwinning van het seizoen in de Omloop van Vlaanderen. Kris Princen pakte op zijn beurt de 3de overwinning van het seizoen in de East Belgian Rally en ook in de Condroz rally was hij oppermachtig. Maar 4 overwinningen bleken niet genoeg te zijn om Belgisch kampioen te worden. Het was Vincent Verschueren die zijn eerste nationale titel won na 2 overwinningen en 6 podiumplaatsen en had hij 4 punten meer dan Kris Princen na een spannende titelstrijd.
2018 - Spanning troef tot op de laatste proef, kon dit herhaald worden in 2018?
Opnieuw waren het Kris Princen en Vincent Verschueren die de titel ambieerden. Maar dit seizoen kwamen er nieuwe namen opduiken op het strijdtoneel, waaronder die van Adrian Fernémont, Cedric Cherain en Sebastien Bedoret.
Voor de 3de keer in 4 seizoenen pakte Princen de overwinning in de Haspengouwrally. In Spa werd Princen 2de en vierde Adrian Fernemont zijn eerste nationale overwinning. Verchueren liet deze wedstrijd links liggen om daarna te winnen in de Rally van Wallonië en de Sezoensrally. Cedric Cherain mocht zijn titelambities meteen opbergen na 2 sorties tijdens de eerste 2 manches van het seizoen.
Naar Ieper dan ... daar stond ene Thierry Neuville aan de start met een Hyundai i20 R5 en moesten Vincent Verschueren en Kris Princen vrede nemen met een 2de en 3de plaats. In tegenstelling tot het seizoen daarvoor (2017) maakte Kris Princen geen fouten en stuurde hij zijn Fabia R5 naar de overwinning in Roeselare en Sankt-Vith. Die laatste overwinning leverde hem zijn 2de nationale titel op, 19 jaar na zijn eerste!
Vincent Verschueren reed opnieuw een regelmatig seizoen en voegde 2 BK overwinning toe aan zijn palmares maar kwam uiteindelijk 4 punten tekort om een 2de nationale titel op rij te pakken.
Adrian Fernemont bewees, na zijn overwinning in de Spa rally, dat dit geen toevalstreffer was. De snelle Waal reed een ijzersterk seizoen en dat deed ons verlangen naar meer, hij strandde op een 3de plaats in het kampioenschap met 86 punten. En dan hebben we nog niet gehad over de opvolger van Freddy Loix...Sébastien Bedoret kreeg de kans om te rijden onder de vleugels van Skoda België en stelde niemand teleur, integendeel. Deze jonge gast maakte heel snel indruk en progressie in zijn eerste seizoen met een R5 wagen. Getuige daarvan was zijn 3de plaats in de TAC rally, een 2de plaats in de Sezoensrally, een zeer knappe 5de plaats in de Rally van Ieper en nogmaals een 4de plaats in de ConXion Omloop van Vlaanderen.
2019 - Nieuw bloed zetten de ervaren mannen onder druk.
Kris Princen, Vincent Verschueren, Sebastien Bedoret, Adrian Fernemont, Cedric Cherain en Ghislain de Mevius, dat waren de meest opvallende namen uit 2019. Het Belgisch kampioenschap heeft een 2de adem gevonden, wat niet wil zeggen dat het de voorafgaande jaren niet goed was, integendeel. Maar met de input van extra 'jong' geweld, worden de wedstrijden naar een nog hoger niveau getild.
We gaan beginnen met Vincent Verschueren, de kampioen van 2017. Het werd een jaar vol pech en vooral véél lekke banden. Hij werkte 7 van de 9 BRC manches af en eindigde maar 2x op het podium. Een 7de plaats in het Belgisch kampioenschap was dan ook een logisch gevolg voor de pechvogel van het jaar.
Kris Princen bleef op hetzelfde elan doorgaan van de afgelopen 3 seizoenen. Opnieuw de snelste in de Haspengouw rally, de Tac rally en een overwinning in de Sezoensrally. Het ideale scenario om zichzelf op te volgen en een 3de nationale titel aan zijn palmares toe te voegen, maar dat was zonder zijn opgave in de Condroz rally gerekend.
Sebastien Bedoret stond maar liefst 5x op het podium dit seizoen maar ging tegelijk ook zwaar van de baan in Ieper en maakte hij een foutje met 'zware' gevolgen in de Condroz Rally. Zonder dat foutje was hij zowaar Belgisch kampioen geworden op regelmaat en met 1 nationale overwinning op zak. Een 3de plaats in het kampioenschap en 84 punten gescoord dat beloofd voor het nieuwe rallyseizoen.
Ook Cedric Cherain wilde opnieuw een gooi doen naar de titel en begon sterk aan het seizoen, totdat hij van de baan ging in Tielt en ook in de Condroz rally ging het al vroeg in de wedstrijd helemaal fout. Hij reed op zich een regelmatig seizoen maar 3 opgaves waren er teveel aan om mee te strijden voor de titel.
Een eerder verrassende naam die aan de start verscheen in het kampioenschap was die van Ghislain de Mevius. Hij reed 7 van de 9 BRC manches en maakte indruk op het einde van het seizoen met een 2de plaats in de East Belgian Rally en een 3de plaats in de Condroz rally. Uiteindelijk werd hij knap 4de in het kampioenschap met 72 punten.
En dan naar Adrian Fernémont. Wat hij liet zien in 2018 was veelbelovend voor 2019 maar in de Haspengouw rally moest hij opgeven met technische problemen. Hij vocht zichzelf terug in de titelrace door een 2de plaats te pakken in de Spa Rally, een 3de plaats in de TAC Rally, de overwinning in de Rally van Wallonië en een 4de plaats in de Sezoensrally. Ieper liet hij links liggen en in de Omloop van Vlaanderen reed hij iedereen van het kastje naar de muur en stond hij 22 seconden voor op Sébastien Bedoret tot de mechaniek hem in de steek liet. In de East Belgian rally kon hij opnieuw aansluiten bij de top van het klassement door de overwinning mee naar huis te nemen en een indrukwekkende prestatie neer te zetten in moeilijke omstandigheden. Een lekke band verbrodde bijna het seizoen van Fernémont tijdens de Condroz rally, maar hij kon uiteindelijk de wedstrijd toch uitrijden en door de sortie van Bedoret en de opgave van Princen mocht hij zich kronen tot Belgisch kampioen 2019.
2020?
Na de heerschappij van Freddy Loix hebben in de 3 afgelopen seizoenen ook 3 verschillende piloten de nationale titel gewonnen.
Zullen Adrian Fernémont en Kris Princen (Citroën C3) opnieuw hetzelfde niveau halen als vorig jaar?
Zal Sébastien Bedoret (Skoda Fabia) nog meer progressie maken?
Kan Vincent Verschueren in de VW Polo terug aanklampen met de top en meestrijden voor de zege?
Mengen Cedric Cherain, Ghislain de Mevius en Kevin Demaerschalk zich ook in de titelstrijd?
Er zijn inderdaad nog wat vraagtekens, maar er is geen twijfel dat we opnieuw een mooi kampioenschap tegemoet gaan... Afspraak eind februari in de Haspengouw Rally.