× Nieuws Wedstrijdverslagen Kalender Foto Contact
☰ MENU
MLV banden velgen Poperinge zwembaden en wellness http://www.daviddesign.be Yprauto

16-12-2019

Een terugblik op het rallyseizoen van Gunther Luyckx en Bart Conard

Een terugblik op het rallyseizoen van Gunther Luyckx en Bart Conard

"Het rallyseizoen 2019 zit er alweer op, het tweede jaar met de 'nieuwe" Citroën Saxo, het eerste jaar met enkele upgrades.

Tijdens de winterstop van 2018-2019 hebben we veel werk gehad aan de wagen. We zijn overgeschakeld van een MA versnellingsbak, welke onder iedere 106/saxo te vinden is, naar een BE versnellingsbak. Deze BE versnellingsbak is veel sterker maar bijgevolg ook veel groter. Het was dus niet vanzelfsprekend om alles passend te krijgen, eens te meer omdat er draai en frees werk aan te pas kwam om de juiste verhoudingen te vinden.

Uiteindelijk, dankzij de hulp van Blix Motorsport, is dit allemaal goed gelukt. Jammer genoeg hebben we wel de eerste rally op onze kalender hierdoor gemist.

We zijn ons seizoen dus gestart in Dinant met Circuit des Ardennes, een compleet nieuwe rally voor ons beiden. 4 Nieuwe proeven die elk 3 keer verreden werden. De rally op zich verliep voor ons redelijk vlekkenloos, voor de organisatie niet zo. De eerste kp hebben we geen enkele keer kunnen rijden door de talloze annulaties. De wijzigingen aan de wagen waren ook direct merkbaar. De verhoudingen kwamen beter uit, we kwamen sneller weg uit de bochten en de sper zorgde ervoor dat we wat minder wielspin hadden. Circuit des ardennes sloten we af op een 16de plaats algemeen in Div. 123 en 5de in onze klasse. Je merkt al aan deze uitslag dat de klasse 3-9 niet stilstaat al het om algemeen resultaat gaat.

Na Circuit des Ardennes kwam Ralllye de la Principaute aan de beurt. Een rally die voor het eerst georganiseerd werd in de streek rondom Alleur. Alleur ligt niet zo gek ver van Herk-de-Stad, de veldwegen zijn wel gelijkaardig, enkel is er meer hoogte verschil. We voelden ons allebei best thuis op deze wegen en hebben we hier een foutloze rally gereden en eindigden we op het podium in onze klasse met een 3de plaats en 10de in div 123. 

Ons plan was oorspronkelijk om de Rallysprint van Achene te rijden, maar door ziekte van Gunther zijn we moeten uitwijken naar Marchin. Deze rallysprint gebruikte een deel van de Condroz rally, namelijk de proef Perwez-Marchin. Het parcours opzich was magnifiek, de omstandigeden idem. Het regende al heel de dag (viel samen met de 24H in Spa die 6 uur stil lag door de regen). Jammergenoeg voor de organisatie waren er mensen met kwaad opzet aan het werk en waren er enkele harde sorties. Dit zorgde ervoor dat wij uiteindelijk maar 2 van de 4 kp’s hebben kunnen rijden. De eerste kp in de regen hadden we ook een ‘tragere’ 2l deelnemer voor ons gehad die weigerde plaats te maken voor ons. Het kwam zo ver dat er bijna een sortie aan te pas kwam door toedoen van deze deelnemer, hij sneed ons de pas wanneer we naast hem kwamen om hem voorbij te steken. Frustratie was al groot door het lange wachten, maar dit was dan ook de druppel. Marchin wouden we rap vergeten, evenals rallysprints rijden. Er moet maar 1 zaak misgaan en je hebt het aan je broek, wachten, wachten en nog eens wachten. In Marchin waren we om 07.30 ter plaatse, maar om 13.30 hadden we nog altijd geen kp gereden. Al een geluk dat er pain saucise niet ver van de start te verkrijgen was. :-)

Als laatste dit jaar zijn we van start gegaan in de Shortrally van Kasterlee. Ik keek hier enorm naar uit, vermits het parcours gelijk was aan vorig jaar, eindelijk eens met bestaande nota’s op pad en hier meer detail in brengen. Uiteindelijk liep Kasterlee niet zoals gehoopt. Gunther voelde zich totaal niet goed in zijn vel acher het stuur, het was droog en warm weer en je kan je niet inbeelden welke impact dat heeft op een piloot. Door de droogte werd het parcours in Kasterlee snel kapot gereden, kasseien kwamen op de weg te liggen, klinkers kwamen naar boven en los te liggen. Deze hebben we dan ook verschillende keren veel te hard geraakt en liepen we schade op aan de onderkant van de wagen. Gunther kan daar moeilijk mee omgaan want hij steekt tenslotte veel werk in de wagen. Door deze toestanden rij je alles kapot/krom. Bijgevolg hebben we daar dan besloten om het gas te lossen en Kasterlee zonder brokken uit te rijden.

4 Wedstrijden in een jaar, het lijkt niet veel maar we hebben ons toch geamuseerd. De updates voor volgend jaar liggen ook al klaar en sommige al gemonteerd. Volgend jaar hopen we terug van de partij te zijn, de Rally van Hannuit zou de eerste wedstrijd van het seizoen moeten worden.

Als laatste willen we iedereen nog eens bedanken die ons helpt voor, tijdens en na de rally’s. Zonder hen is dit gewoon allemaal niet mogelijk, en hier horen ook alle organisaties bij.

Voor het rallyseizoen 2020 zijn we weer opzoek naar de nodige budgetten/hulp om er weer een mooi jaar van te maken. Voel jij je aangesproken om als vrijwilliger in een jong dynamisch team te sleutelen aan onze Citroën Saxo? Of kan je ons helpen met transport van de wagen? (BE rijbewijs) Wil je je jouw bedrijf in de kijker zetten door middel van stickers op onze wagen?

Aarzel dan zeker niet om ons te contacteren voor meer info. Dit kan via onze facebook pagina of via een prive bericht naar Gunther of Bart.

MLV banden velgen Poperinge
zwembaden en wellness

http://www.daviddesign.be
Yprauto

Trefwoord(en)

Verwante artikelen