12-12-2019
Een gesprek met de VAS historic kampioen van 2019 - Mathieu Lietaer
Mathieu Lietaer blikt terug op zijn 6 Uren van Kortrijk en op een geslaagd rallyseizoen.
"De 6 Uren van Kortrijk, onze laatste wedstrijd van het seizoen; tevens de laatste wedstrijd van het VAS kampioenschap en een thuiswedstrijd voor mij en mijn debuterede co.pilote Ann-Sofie Vermeersch.
Aangezien we zeker waren van de VAS titel in divisie 4 en klasse H3 konden we de riem wat lossen voor de start van deze wedstrijd. Anderzijds kriebelt het altijd om een mooi resultaat neer te zetten tijdens de 6 Uren. Veel van onze vrienden komen graag kijken naar deze wedstrijd en voor eigen volk kunnen we wel dat tikkeltje meer brengen.
Dat lukte ons vrij aardig tot in het laatste deel van de eerste proef, kp Lavano, net voor het verlaten van deze proef gaf de alternator 17 volt in plaats van 14 volt en kreeg de motor op de verkeerde momenten ontsteking. We geraakten niet meer vooruit en ook de lichten verwerkten de voltwissel niet goed en sprongen allemaal kapot. Na een goeie minuut stil te staan gaf de alternator volledig de geest en konden we verder op batterijspanning de proef afwerken, zonder lichten weliswaar. Hierdoor verloren we nog eens ruim 2 minuten in het donker, resultaat, een 43ste plaats van de 49 aangekomen historic wagens. Niet bepaald iets om naar huis over te schrijven.
Op service werd een nieuwe alternator gestoken en konden we de nacht in om op dag 2 te remonteren. We slaagden in ons opzet en draaiden top 10 - 15 plaatsen in divisie 4 tijdens de eerste proeven. Door de sorties van Kristof Baert en Michel Casseyas kregen we een normtijd op kp Bellegem maar verloren we tegelijk ruim een minuut door die normtijd. Over de hele rally verliezen we zo 4,5 minuten aan normtijden en problemen, dat maakt nu éénmaal deel uit van de sport, het loopt niet altijd zoals je had gepland.
Wel konden we op kp Moeskroen een 4de tijd noteren in divisie 4 en een 32ste tijd in het algemeen klassement tijdens de 2de ronde. De vettige omstandigheden op de lavano site lagen me zeer goed en de tijden logen daar niet om.
Tijdens de laatste ronde liet ik mij nog even vangen net na de finish van kp Aalbeke. Daar gingen we net na de flying finish even rond en kwamen we vast te zitten in het veld, tot groot jolijt van mijn co.pilote. Ah ja iedereen gaat wel eens in de fout en we verloren geen tijd daarmee. Uiteindelijk werden we 11de in divisie 4 en 6de in klasse H3. Al bij al kon ik daarmee leven, er zat meer in, maar gezien de omstandigheden en de pecht zijn we toch nog mooi opgeklommen in het algemeen klassement. Sinds 2013 stonden we telkens aan de start van deze wedstrijd en had ik de indruk dat dit de vettigste editie ooit was."
Ondanks een moeilijke wedstrijd in Kortrijk kan Mathieu wel terugblikken op een schitterend seizoen met als bekroning de titel in divisie 4 en klasse H3 in het vas kampioenschap.
"We kunnen terugblikken op een zeer geslaagd rallyseizoen. 11 Wedstrijden, waarvan 1 met de Paul Lieater BDA, 3x klasse winst, 2x podium in divisie 4, geen enkele opgave en als kers op de taart, VAS kampioen 2019 Divisie 4 en klasse H3.
De wedstrijden die er voor mij persoonlijk uitspringen zijn de Ypres Historic rally, de Monteberg Short Rally, de Hemicuda rally en de Rally van Zuid-Limburg. Die laatste was een echte ontdekking en een hele toffe rally om aan deel te nemen.
Ik merk zelf door veel wedtrijden te rijden en eens BDA-kuur te ondergaan dat ik enorm veel progressie heb gemaakt dit seizoen. Zolang de mechaniek mee wil, het betaalbaar blijft, mijn gezin akkoord gaat en er niet onder lijd, blijven we zeker verder rijden."
Wat mogen we nog verwachten in de toekomst van Mathieu Lietaer?
"Ik krijg ook vaak complimenten over mijn rijstijl en de progressie die we maken en dat doet mij ook wel deugd. Misschien gaan we in de toekomst nog eens een one-shot doen met de BDA Escort, of pakken we misschien eens uit met een moderne wagen. Een BK historic wedstrijd rijden lijkt mij ook wel leuk om te doen, maar alles op zijn tijd en we zien wel wat de toekomst brengt.
Maar eerst gaan we deze winter de Ford Escort Pinto MKII volledig strippen en oplappen waar nodig en indien nodig een upgrade doen aan de wagen. Na 7 van de 8 rallyseizoenen die we nu hebben gereden met deze wagen kan dat wel eens goed van pas komen. We hebben enorm veel plezier met deze wagen ook al komen we soms wat pk's en koppel te kort. Naargelang het budget zullen we kijken waar het nog beter kan en alles conform blijft natuurlijk, maar betrouwbaarheid draag ik hoog in het vaandel."
Wanneer zien we Mathieu terug aan het werk in 2020?
Welke wedstrijd we eerst gaan rijden? Dat zal veel afhangen hoe de werken vorderen, we hopen natuurlijk op Moorslede maar het kan evengoed de Orc rally worden. Haast en spoed is zelden goed en rebuild moet goed en doordacht gedaan worden.
Bij deze willen we je nogmaals feliciteren met je titel in het vas kampioenschap en zien we je graag terug in 2020 met een verbeterde versie van de Pinto Escort MK II. Het laatste woord is aan jou Mathieu ...
Graag had ik mijn co.piloten, Ann-Sofie Vermeersch, Robbe Ghesquiere, Olivier Courtens, Elien Verhaeghe, Gauthier Algoet en Jannes Cannepeel bedankt voor hun geleverde werk voor, tijdens en na de rally. Een rallypiloot is niets zonder een goede co.piloot laat dat duidelijk zijn.
De servicemannen, Rudy, Pieter en Marc alsook het volledige VADA Racing Team! Zonder jullie geen rally en jullie stelden alles in het werk om me steeds in koers te houden, onze trouwe supporters die in weer en wind, zelfs de verre verplaatsing maakten om me te komen steunen. In Kortrijk werd ik zelfs aangenaam en onverwachts in de bloemen gezet voor het behalen van de titel, een zeer mooi gebaar die ik enorm apprecieerde!
Last but not least, de sponsoren, die hun vertrouwen in mij legden dit en hopelijk ook de komende jaren." Aldus Mathieu
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Rally van Kortrijk , Mathieu Lietaer