29-11-2019
Terugblik op het seizoen van het Luxauto Rallyteam
Ook voor het Luxauto team van Jochen Claerhout en Piero Vandeputte zit het seizoen erop. Samen met Jochen en Piero blikken we terug op een bewogen seizoen...
Piero: "Het seizoen begon inderdaad niet zo goed. Jochen was op ski-vakantie en ik reed samen met Chris Van Woensel de TAC. Maar al na 3 bochten ging de wagen van de baan..."
Jochen, jouw eerste wedstrijd was de Rally van Wervik, een voorbereiding op Ieper.
Jochen: "Inderdaad, helaas konden we niet veel voorbereiden want de Porsche vatte vuur in Wervik. De wagen was wel tijdig klaar voor Ieper en daar leek alles goed te gaan... Maar toen kregen we problemen met de versnellingsbak."
Na de zomerbreak werden mooie tijden gereden in de ConXion Omloop van Vlaanderen...
Jochen "Deze keer was Piero er niet bij en werden de nota's gelezen door Nele Tassaert. Ondanks dat dit zowat de natste rally ooit was draaiden we best knappe tijden. We waren op weg naar een knap resultaat, maar een resem lekke banden hebben dit resultaat gedwarsboomd. We konden de wedstrijd wel uitrijden en dat was voor het team zeker een opsteker!"
In de Aarova vormden jullie weer een team.
Piero: "Inderdaad, maar deze wedstrijd was voor het ganse team iets om snel te vergeten. Wij kwamen als eerste voorbij de brand in de DEGRO Porsche. We wilden zo snel mogelijk naar de finish om daar de kp-verantwoordelijke te verwittigen en een brandweer wagen op te roepen. We waren uit concentratie en gingen op het grind van de baan... Gevolg heel wat schade aan de wagen en hierdoor konden we niet deelnemen in de East Belgian Rally met de Porsche.
We hebben dan samen gezeten met Tim en er werd beslist dat ik hem ging navigeren in de East Belgian Rally in zijn Lancer die in de Luxauto kleuren werd gezet. Het was de eerste wedstrijd van de Lancer en ja... ook daar kregen we af te rekenen met mechanische pech..."
En dan kwam het verrassende nieuws dat Freddy Loix in Kortrijk ging rijden met de Luxauto Porsche.
Jochen: "Dit hadden we deze zomer besproken op een etentje bij Pieter Tsjoen. Dankzij Kortrijk kunnen we het seizoen positief af sluiten en kijken we positief naar 2020. Na een heel korte test, van pakweg 10 kilometer, had Freddy voldoende vertrouwen in de wagen. Door zijn zeer drukke agenda bij Aston Martin Brussels waren we genoodzaakt de verkenningen 's avonds in de week af te werken. We hadden beperkte nota's, maar Freddy dacht dat dit wel voldoende ging zijn en wou deels ook op het zicht rijden... Uiteindelijk bleek dit niet zo een goed idee, want met de mist die heel de dag bleef hangen was er zo goed als geen zicht... Zo hebben we de eerste lus vooral werk moeten maken van het aanpassen van de notities.
In de tweede lus werd al duidelijk dat de carcontrol van Freddy geweldig is! Door zijn zuivere rijsstijl zijn de passages voor het publiek misschien minder spectaculair als deze van Van Parijs en ikzelf, maar ik kan u vertellen dat het in de snelle vettige stukken hard ging en het soms eens de billen knijpen was voor mij (lacht).
We eindigden als eerste GT en eerste tweewiel aangedreven wagen, dus we blikken terug op een geslaagde rally. Al was het overlijden van onze goede vriend Michel natuurlijk een tragische afsluit van het weekend... Onze gedachten gaan nu uit naar de familie en vrienden van Michel Van Welden die veel te vroeg is heen gegaan... Het gaat je goed maat! Het was prachtig om te zien hoe je dit weekend hebt genoten...
Ik wil zeker ook nog eens Freddy bedanken, ook alle sponsors en het volledige team! We kijken uit naar 2020!"
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Timothy Van Parijs , Freddy Loix , Jochen Claerhout