× LIVE INFO - Short Rally van Kasterlee Nieuws Wedstrijdverslagen Kalender Foto Contact
☰ MENU
Verzekeringen Delaere MR Solar ALV saneren van tanks zwembaden en wellness MLV banden velgen Poperinge http://www.daviddesign.be

LIVE INFO - Short Rally van Kasterlee

15-07-2019

M Cup - Monnens neemt leiding in M Cup na winst in de GTC Rally

M Cup - Monnens neemt leiding in M Cup na winst in de GTC Rally

Afgelopen weekend vond in en rond Zundert de GTC Rally plaats. Deze Nederlandse rally is al enkele jaren de enige buitenlandse verplaatsing voor de RACB M Cup en wordt gesmaakt door veel piloten omwille van de nachtelijke proeven op vrijdagavond.

Topfavoriet voor deze wedstrijd was Hans Weijss, die zich eenmalig inschreef voor de M Cup met de gekende Beast 2.0 BMW van Schmid Racing. The Beast zou echter maar erg kort zijn tanden laten zien. Op kp 1 draaide Hans de scratch in de M Cup (en 5e algemeen!), maar op kp2 verloor de snelle Nederlander al bijna 8 minuten door problemen.

Franky Boulat nam het commando meteen over, en draaide erg snelle tijden waaronder een 3e tijd algemeen op kp3! Voor de start van kp 4 stond Franky zelfs 4e algemeen, maar die 4e proef zou ook roet in het eten strooien van de meervoudig M Cup kampioen. De motor sloeg om onverklaarbare reden af en bijna 9 minuten gingen verloren eer de krachtbron weer teken van leven wou tonen. Franky zou vrijdag pas als 45e algemeen de wagen in service binnenrijden zodat zijn mecano’s naarstig naar het probleem zouden kunnen zoeken…

Op dat moment had ook Wim Muilwijk al weer zijn deel van de pech gekend. Wim volgde op een handvol seconden van Franky Boulat na kp 2 toen de versnellingsbak nukkig begon te doen. Een 38e plaats na dag 1 stond niet in verhouding tot de mogelijkheden van de Nederlandse piloot.

Het zou uiteindelijk Gunther Monnens zijn die dag 1 als leider zou afsluiten. Gunther ontdekte de GTC, al bleek dat niet echt uit de tijden. Een 4e plaats algemeen en bijna 3 minuten voorsprong op de volgende M Cup deelnemer, dat kan je gerust een riante uitgangspositie noemen om dag 2 aan te vatten. Tom Ceuppens parkeerde zijn BMW op de voorlopige 2e plaats na dag 1 en 10e algemeen maar met een haperende versnellingsbak, terwijl Lorenzo Vandenheede als 3e en Philip Lommers als 4e volgde.

Op zaterdag bleek meteen dat Gunther Monnens zijn leidersplaats niet op een rustig tempo zou verdedigen. Gunther bleef continu top 10 tijden draaien en parkeerde zijn BMW finaal op de 6e plaats algemeen, tussen de R5’s. Meteen zijn 2e overwinning op rij, en als kers op de taart neemt hij ook de leiding in het kampioenschap over van Franky Boulat met een handvol punten voorsprong. De titelstrijd wordt plots heel erg boeiend met nog 2 manches te gaan!

Achter Gunther konden Tom Ceuppens en Lorenzo Vandenheede een gouden zaak doen in het kampioenschap door de pech van de anderen. Tom Ceuppens zou echter het eerste slachtoffer worden op zaterdag, nadat hij al op de verbinding naar de eerste proef aan de kant moest met pech. De versnellingsbak had helaas volledig de geest gegeven. Lorenzo Vandenheede schoof zo op naar P2 en kon dat resultaat ook behouden. Hij kwam om de wedstrijd te leren kennen, maar gaat zo wel naar huis met de punten van de 2e plaats, zijn beste resultaat tot nu toe: “Een onverhoopt resultaat, we reden zeker geen perfecte wedstrijd omdat we hier voor het eerst met Pirelli’s reden i.p.v. Michelins en de wagen anders reageerde, maar de bloemen worden uiteraard maar aan de meet uitgedeeld. We klimmen zo van plaats 6 in het kampioenschap naar plaats 3 en daar zijn we heel tevreden mee!” Philip Lommers schoof ook een plaatsje op en noteerde zo zijn 2e podium op rij in de M Cup. Als Philip volgend jaar de volledige M Cup rijdt, mag hij zeker als podiumkandidaat beschouwd worden voor het eindklassement!

Drie M Cup’ers startten zaterdag aan een inhaalrace. Voor Hans Weijss zou die inhaalrace echter van korte duur zijn. Na 3 kp’s op zaterdag werd de BMW definitief aan de kant gezet. Ook voor Franky Boulat werd zaterdag een echte calvarietocht: “Het probleem van gisteren is niet opgelost. We vervingen de krukassensor maar dat was blijkbaar niet de oorzaak. Telkens we boven 5.000 toeren gaan, gaat de motor in noodprogramma. We kunnen rijden, maar uiteraard aan een veel lager tempo. We zullen het moeten aanvaarden en rijden voor de punten in de M Cup.” Franky zou als allerlaatste eindigen in het klassement, maar pikt zo wel kostbare punten van de 5e plaats in de M Cup mee voor de titelstrijd. Wim Muilwijk verging het nog het best van al. Hij klom nog op tot de 26e plaats algemeen en finisht zo als 4e in de M Cup. 

Afspraak begin september voor de Omloop Van Vlaanderen in Roeselare!

Verzekeringen Delaere
MR Solar
ALV saneren van tanks

zwembaden en wellness
MLV banden velgen Poperinge
http://www.daviddesign.be

Trefwoord(en)

Verwante artikelen