28-04-2019
Adrian Fernémont wint voor eigen fans de Rallye de Wallonie
De Rallye de Wallonie kondigde zich veel belovend aan met 22 R5 wagens aan de start. Bijna alle titelkandidaten waren aanwezig, enkel Kris Princen liet deze wedstrijd links liggen. "Als ik als ondernemer kijk is het logisch dat we deze driedaagse en bijgevolg ook heel dure wedstrijd schrap," vertelde Kris in aanloop van de wedstrijd.
Al van bij de start op vrijdag was het duidelijk dat er hard ging moeten gereden worden voor een goed resultaat. Cedric Cherain ging na de 2 proeven op de Citadelle als leider van start op zaterdag. Een tweede wedstrijddag die in mineur begon, de proef van Mohiville moest worden geannuleerd omdat tegenstanders olie op de weg hadden gegoten...
Zaterdagmorgen was het snel duidelijk dat het voor de zege tussen Cedric Cherain en Adrian Fernémont ging gaan. Beide bleven foutloos, en het was de bandenkeuze die het verschil maakte. Fernémont profiteerde van zijn goede bandenkeuze en ging na 7 proeven voorbij de VW Polo van de Luikenaar.
"Ik hoopte op regen, want het is de enige manier om de VW Polo R5 van Cédric Cherain te kloppen. We maakten elke keer de juiste bandenkeuze. Voor zondag kondigen ze nog regen aan. Daar ben ik blij om, want ik wil hier absoluut winnen!"
Op zondag ging de strijd tussen Fernémont en Cherain verder, want de thuisrijder had bij aanvang van de laatste dag amper 12 seconden voorsprong. Cherain ging nog in de aanval, maar had na 22 proeven 3 seconden tekort voor de zege. "Cedric won zijn thuiswedstrijd in Spa, ik kan hier winnen, dit doet echt goed!" aldus Fernémont na afloop. Cherain maakte 2 heel kleine foutjes en besefte na afloop dat deze foutjes hem de zege hebben gekost. "Jammer natuurlijk, maar ik gun Adrian de zege zeker. Bovendien nemen we belangrijke punten voor het kampioenschap."
De strijd voor het kampioenschap gaat verder in de Sezoensrally, zowel Fernémont als Cherain verklaarden op het podium dat ze normaal aan de start komen in Bocholt. Fernémont verklaarde wel dat hij Ieper niet zal rijden...
Het ritme van Cherain en Fernémont volgen was moeilijk... Vincent Verschueren, de winnaar van vorig jaar, reed in de eerste proef op zaterdag lek en was meteen kansloos. Maar ook zonder die lekke band ging Verschueren kansloos zijn... De strijd voor de derde plaats ging tussen Ghislain de Mevius, Sébastien Bedoret en Xavier Bouche.
De Mevius kon op regelmaat lange tijd derde blijven, maar na enkele verkeerde bandenkeuzes en een aanval van Sébastien Bedoret moest hij de derde plaats overlaten aan de Skoda piloot. Meestrijden voor de zege zat er nog niet in, maar de progressie die Bedoret maakt is hoopgevend voor de toekomst! Jammer dat Bedoret er in de Sezoens niet zal bijzijn... Ghislain de Mevius werd uiteindelijk nog vierde voor Xavier Bouche die hier op stap was met een VW Polo van Loeb Racing. "Ik hoop om dit jaar nog de Condroz en een voorbereidingswedstrijd te kunnen rijden met deze wagen," aldus de ondertussen 52 jarige Xavier Bouche.
Kevin Demaerschalk viel net buiten de top 5 steken, maar was na afloop heel tevreden want hij kon tot 3 maal toe de tweede tijd noteren met de C3 R5 van J-Motorsport. Verschueren was na zijn lekke band weggezakt naar de 21ste plaats en begon aan een remonte en eindigde deze wedstrijd als 7de voor Patrick Snijers (VW Polo), Bastien Rouard (Skoda) en Ollivier Collard (Skoda).
Net buiten de top 10 reden PJM Cracco en Niels Reynvoet een mooie wedstrijd. Cracco moest op zaterdagavond opgeven nadat zijn motorkap was opengevlogen en Reynvoet verdween op zondag nadat hij 2 lekke banden reed en maar 1 reservewiel had...
Pascal Gaban domineerde twee dagen de strijd in GT, maar zondag raakte hij een betonblok op de openingsproef, waardoor hij zijn Porsche 997 GT3 definitief aan de kant moest zetten. Romain Delhez profiteerde van deze mooie kans om zijn eerste zege in GT te behalen met een straat voorsprong op de andere Porsches van Laurent Léonard en Laurent Vanton.
In de andere klassen liet Stephan Hermann iedereen achter zijn melodieuze Fiat Punto S1600 in RC3. Gilles Lemaire en Laurent Jamart waren alleen in RC1 en RC5. De klasse NCM werd door Manu Bouts met zijn BMW E46 gedomineerd tot hij zaterdagavond moest opgeven. De zege ging uiteindelijk naar Bob Kellen met de enige overlevende Ford Escort MK2 Millington. De Luxemburger had meer geluk dan Robert Droogmans (benzinepomp bij het verlaten van het startpark zaterdagochtend) en Hubert Deferm (van de baan), die zaterdag moesten opgeven. In klasse NCE ging de zege naar Grégory Orban, die van start ging met een Mitsubishi Lancer Evo8.
Bij de R2 piloten was er een mooie strijd tussen Guillaume Dilley en Gregoire Munster. Dilley die al 5 jaar niet meer met een R2 had gereden was meteen in het ritme, hij kon lange tijd Junior kmapioen Munster achter zich houden. Op zondag ging Munster voorbij Dilley en won hij zowel in de R2 als in het Junior BRC. Veel zag Grégoire echter niet kunnen vieren want deze avond vertrekt hij reeds opnieuw naar een volgende wedstrijd. (Verslag Pirelli Junior BRC)
In de R2 categorie verdween Glenn Snaet na een stevige crash uit de wedstrijd, ook Steven Dolfen moest vroegtijdig aan de kant met een gebroken motor. "Dit is bijzonder hard... Net toen alles begon goed te gaan begaf de motor van onze Adam," verklaarde de voormalige R2 kampioen op zaterdagavond. Tobias Bruls en Thibaul Mazuin werden respectievelijk tweede en derde in het Junior BRC. Gilles Pyck verloor op zaterdag een pak tijd na een uitstapje in het veld.
De Historic wedstrijd werd op zaterdag vooral opgemerkt door de vele opgaves. Kenis, Deveux en Bux moesten opgeven. Arthur Kerkhove profiteerde van deze opgaves om met zijn minder krachtige Escort de zege te nemen. Zo kan Kerkhove zijn leiderspositie in het kampioenchap verstevigen...
# Foto-reportage
# Foto-reportage Vincent Lannoo
# Uitslagen
# LIVE verslag
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Rallye de Wallonie , Adrian Fernémont