13-04-2019
Kris Princen wint TAC Rally - Compleet verslag van de wedstrijd
De TAC Rally had een veelbelovend startveld met 13 R5 wagens en alle tenoren van het JobFIXers BRC aan de start. Cedric Cherain, winnaar van de Spa Rally, kon in laatste instantie de TAC aan zijn programma toevoegen. Voor de Luikenaar was het echter van 2011 geleden dat hij nog in Tielt aanwezig was. Na een scratch op de eerste proef en een tweede tijd op de tweede proef ging het fout voor Cherain (foto), de Polo ging van de baan en Cherain moest aan de kant.
Kris Princen sloot de eerste ronde af als leider. In de gloednieuwe Volkswagen Polo van BMA kon de Limburger zijn voorsprong stelselmatig opbouwen. Niemand was opgewassen tegen de Polo van Princen, hij noteerde zijn tweede zege van het seizoen en ook zijn vierde zege ooit in de TAC.
Na Princen bleef het bijzonder spannend tussen Adrian Fernémont, Sebastien Bédoret en Vincent Verschueren. Adrian Fernémont vertrok als beste van dit trio, maar na een reeks scratches in de tweede ronde nam Bédoret de tweede plaats over. De Skoda piloot kon ook deze plaats verzilveren en bewees hier in Tielt duidelijk zijn progressie, ongewtijfeld zien we Bédoret snel meedoen voor de overwinning... Verschueren bleef aandringen, maar Fernémont kon uiteindelijk afklokken als derde voor 'Skurrie' die de ganse wedstrijd klaagde van een 'slappe' auto.
Na heel wat problemen, eerst met de motor en daarna met de versnellingsbak, kon Ghislain de Mevius de top 5 afsluiten, hiermee was hij net iets sneller dan een enigzins frusteerde Patrick Snijers. "Het gaat iets beter, maar het moet sneller," vertelde Patrick ons halverwege de koers.
Verder in de top 10 zagen we Bert Cornelis, Niels Reynvoet (die nog een straftrijd kreeg van 2 minuten), de winnende GT van Tim Van Parijs en tot slot Kevin Demaerschalk die enkel in de finale zich vooraan kon mengen. Paul Lietaer werd met zijn Escort Cosworth 11de.
Bij de GT's was de strijd heel snel gestreden, na enkele kilometers ging Van Woensel van de baan. "Daarna hebben we voor het spektakel gekozen," aldus Tim Van Parijs die als enige niet R5 wagen een plaats in de top 10 kon bemachtigen.
De strijd binnen de M Cup was minstens even verrassend. Mats van den Brand begon heel sterk, maar Franky Boulat kon lange tijd blijven aansluiten. Franky Boulat moest echter opgeven met mechanische problemen en van den Brand leek vrijspel te hebben... Leek want ook hij ging nog van de baan (foto). Braeckevelt nam de leiding over en won zijn thuiswedstrijd voor Cris Algoedt. "Die normtijd na de sortie van Munster deed ons de das om, maar een 2de plaats in de Mcup en dit op slechts 3,9sec van de eerste plaats en 13de algemeen ja dit maakt een mens gelukkig..."
"Deze winter hebben we hard gewerkt aan de ophanging en het voelt goed. Ik kan zeggen dat ik me met deze wagen nog nooit zo goed heb gevoeld!" aldus Kurt Braeckevelt die met deze zege weer in de running komt voor het kampioenschap in de M Cup. Gunther Monnens eindigde als derde in de M-Cup, de Limburger was op pad met de M3 van Chris Vandamme.
Ook in de RC4 klasse was het bijzonder spannend en kreeg de wedstrijd een onverwachte winnaar. Gilles Pyck sloot de eerste ronde met een heel klein verschhil als leider af, voor de Opel Adams van Timo Van der Marel en Grégoire Munster. Toen Munster (foto) zwaar van de baan ging nam Van der Marel de leding voor Pyck die wel nog de snelste Junior bleef met een minuut voorspong op Wagemans. In de voorlaatste proef ging Gilles Pyck ook van de baan (foto), Van der Marel won RC4 de voor de snelste Junior Joachim Wagemans en Glenn Snaet. (verslag junior BRC)
De organisatie van de TAC Rally bevestigde dat Grégoire Munster nog even ter observatie in het ziekenhuis van Tielt moet blijven, na het ongeval deze namiddag op de 7de klassementsproef, de Oosthoek. Grégoire Munster heeft een zware hersenschudding opgelopen. Ook navigator Louis Louka heeft een hersenschudding, maar hij mocht het hospitaal in de vooravond al verlaten. We wensen Grégoire en Louis alvast een spoedig herstel toe.
Na afloop van de wedstrijd moesten verschillende piloten zich bij de wedstrijdleiding melden omdat ze niet zijn gestopt na het ongeval van Munster. "Er waren al meer dan 10 wagens voorbij gekomen en ik kon niet zien of er nog iemand in de wagen zat... Vreemd dat ook wij dit moeten gaan verdedigen. Als een team die heel kort voor me heeft gestart een ongeval heeft stop ik meteen, maar het lijkt me vreemd dat ik na zoveel tijd nog als eerste zou moeten stoppen om hulp te bieden..." aldus één van de piloten die zich moest verantwoorden...
Net zoals in de andere klassen was het bij de historics bijzonder boeiend... De Porsche van Glenn Janssens vertrok als snelste, maar in de 10de proef kreeg de koning van de signalisatie problemen en ging de leiding naar Nick Toorre. Voor de voormalig VAS kampioen leek het echter ook fout te lopen, in de voorlaatste proef kreeg hij motorproblemen. Het tijdsverlies bleef echter binnen de perken en Toorre won met 30 seconden voorsprong op Dirk Deveux die problemen kende met de versnellingsbak. (verslag historic BRC)
Het RACB Criterium werd gewonnen door de wederoptredende Steven Dolfen. De RC4 kampioen van 2016 kon zich snel aanpassen aan de Opel Adam R2 en won met 49 seconden voorsprong op de Escort van Jeoren Van Wanseele en meer dan 1 minuut op de BMW van Jelle Segers.
# Foto-album
# Resultaten
# Live Updates
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Nick Toorré , Steven Dolfen , TAC Rally , Kris Princen