12-03-2019
Wedstrijdverslag - ASAF Rally van Hannuit - Wim Dekens
Geslaagde start seizoen 2019 rallyteam Dekens – Keyen
Nadat eind 2018 onze nieuw opgebouwde 106 gti divisie 1 verkocht is, had ik de zoektocht ingezet voor een waardige opvolger. Rond oktober heb ik een vrij zeldzame peugeot 306 rallye (= gti-6) op de kop kunnen tikken. Door omstandigheden zijn we slechts 4 weken voor onze 1sterallye kunnen beginnen met de opbouw hiervan tot divisie 1 rallywagen. Voor onze eigen veiligheid hebben we geopteerd voor de meest uitgebreide rolkooi enz.. wat extra tijd in beslag nam.
De week voor rally van Hannuit 9 en 10 maart hebben we ook nog de beslissing genomen om de motor een revisie te geven (lagerschalen enz…) waardoor we aan de start zouden komen te staan met een motor die slechts enkele km heeft testgereden en nog niet de kans heeft gehad om te roderen.
1ste rally op onze agenda: Rallye de Hannuit 2019.
Zaterdag 9 maart stond inschrijving, verkenningen en technische keuring op de agenda. Inschrijving verliep supervlot, technische keuring idem… Wat betreft nota’s moesten we dit keer 6 proeven verkennen die we telkens 2 keer zouden rijden. Aangezien de weersvoorspelling al 2 weken op voorhand regen voorspelde, wisten we dat het alweer een vettig parcours ging zijn… veranderingen van wegdek die rempunten enorm konden beïnvloeden,…
Zondag zijn we kp1 rustig en veilig gestart aangezien dit de eerste echte kennismaking was met de nieuw opgebouwde wagen. Resultaat was 40sec voorsprong op de 2dein onze klasse en een 30steplaats algemeen van de 77 startende deelnemers div1-2-3.
Ondanks een tevreden start, was het remgevoel helemaal niet ok…. Daarom hebben we kp2 en kp3 rustig afgewerkt .Na de finish van kp3 onmiddellijk het serviceteam gecontacteerd om gereed te staan als we servicepark gingen binnenrijden om remblokken te steken van een ander merk waar we wel veel ervaring mee hadden. Op de verbinding naar proef 4 bleek dit een heel goede zet geweest te zijn… remblokken die beten in de schijven waardoor we veel later in de remmen konden gaan.
Nadat we de eerste kp’s een relatief droog wegdek hadden, begon het vanaf kp4 te regenen waardoor het extreem glad werd op momenten. Bandenkeuze veranderen is niet echt een optie bij divisie 1… dus voorzichtig rijden was de boodschap. Want van de weg geraken, was in vele gevallen opgeven hadden we al gezien in de loop van de eerste proeven. 3 proeven voor het einde van de rally hadden we een 5-tal minuten voorsprong op nr 2 in de klasse. We hadden dus besloten om gewoon op het gemak uit te rijden zonder nog risico’s te nemen.
En dan kwamen de “donkere” avondproeven waar we naar uitgekeken hadden en die ons echt wel liggen… De opgebouwde voorsprong die we wilden gebruiken om “op te gebruiken” door rustig en voorzichtig te rijden, hebben we hier zelfs kunnen vergroten tot meer dan 7 minuten.
Ons doel was bereikt: over het podium rijden met de nieuw opgebouwde 306 en daarnaast ook mooi meegenomen voor ons: 1steplaats divisie 1 klasse 2 en 24steplek algemeen div1-2-3. Nu uitkijken naar de volgende rally / rallysprint (à la carte)! Graag zou ik mijn co-piloot Hans Keyen en het hele serviceteam willen bedanken, de supporters die zijn gekomen door weer en wind en uiteraard HK technics voor hun advies en te helpen met de opbouw van een betrouwbare rallywagen!
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : ASAF , Wim Dekens