29-11-2018
2018 - L&C Racing - Terugblik op het eerste seizoen met de Saxo
Gunther Luyckx en co Bart Conard blikken terug op het eerste seizoen met Citroën Saxo.
"Twéé jaar geleden begon het verhaal met de witte Saxo. Na de sortie in rallye de Wallonie hebben we uitgekeken naar een nieuwe carrosserie. Deze zijn we gaan halen in Frankrijk. Toeval of niet, dag op dag van de sortie was de nieuwe carrosserie aangekocht. We kregen deze mee als een bouwpakket, alles was erbij maar in 1000 stukjes.
Eens terug in België zijn wij onmiddellijk begonnen met het afbreken en demonteren wat de Fransen hadden gebouwd (lees gebricoleerd). Samen met Classic Rally Technology hebben wij de de twee daaropvolgende jaren, de wagen weer volledig heropgebouwd. Veel weekends en vrije dagen zijn in deze wagen gekropen. De adviezen van Blixmotorsport en MRD zorgden voor een betrouwbare en krachtige motor die vandaag zijn diensten bewijst. GGS-R zorgde voor een degelijke ophanging voor onze wagen.
Begin maart 2018 was het moment daar, om de wagen voor het eerst te testen. Samen met enkele andere Peugeot/citroen sympatisanten, hadden we het circuit van Bernister afgehuurd. Hier werd al meteen duidelijk dat de Saxo een heel andere auto was tov de witte en grijze 106 Rallye. Veel nerveuzer, veel agressiever, maar zeker véél leuker qua gevoel!! Na een aantal ronden te rijden, samen met alle aanwezigen, kon iedereen tevreden huiswaarts gaan.
Om toch rustig en kleinschalig te beginnen was de eerste wedstrijd een Rallye sprint, de Memorial Fanny. Hier hadden wij de kans om de wagen volledig aan de tand te voelen. Deze sprint bleek de ideale starter; drie kp’s in droog weer en ééntje in een harde regenbui. Het resultaat van deze sprint was boven onze verwachting, dertiende algemeen div123 en vierde in de drukbezette klasse 3/9.
Na de Memorial Fanny trokken wij naar een meer gekende streek: Rallysprint d’ Achêne. Hier bleek het parcours compleet anders als de jaren voorheen, op zich een leuke uitdaging.
Deze sprint was voor zowel voor de bemanning als voor de wagen best een uitdaging. Buiten was het bakken en braden met 30°, het zou meteen duidelijk worden of de wagen van genoeg koeling voorzien was of niet. Zowel de bemanning als de wagen kwamen zonder kleerscheuren uit deze sprint en het resultaat was eens te meer boven verwachting. Zevende algemeen div 123 en tweede in klasse 3/9.
Volgende rally op de agenda was de thuisrally van de Renstal: Titanic shortrally in Kasterlee. Dit was in tegenstelling tot alle vorige wedstrijden een VAS wedstrijd. Na een dagje amusement in de Kempen belanden wij op de negenentwintigste plaats algemeen en tweede in de klasse 3F (achter een R2).
Vanuit Kempen keerden wij in september terug naar de Walen, Waremme. Wij kennen deze streek goed, vermits het dicht bij onze woonplaats is. Alles in de omstreken van Sint-Truiden wordt dan ook aanschouwd als een thuisrally. Enkele jaren terug hebben wij reeds in Waremme gereden of beter verwoord: bootje gevaren. Dankzij de weervoorspellingen was de kans redelijk groot, dat wij hier weer veel water te verwerken gingen krijgen. Het criterium Jean-Louis Dumont is eentje niemand rap zal vergeten. Zowel op de service als op de kp’s kwam het water met bakken uit de lucht. Enorme plassen water en veel modder op de proeven maakte van deze rally een overlevingstocht. Enorm veel respect voor alle mensen die hier hebben geholpen, zowel op de service als de organisatie. In dat weer kom je normaal niet buiten!
Ondanks het water en de slippers eindigde wij hier vijtiende in div 123 en vierde in de klasse 3/9. Een kanttekening hier, is het aantal uitvallers in deze rally, er stonden +- 160 starter ‘s morgens, meer als 70 hebben er opgegeven… .
Na Waremme hadden wij wel genoeg water gezien. De afsluiter van ons seizoen zou plaatsvinden in en rond Gingelom. De rally van Zuid-Limburg, wij spreken vaak over streken die wij kennen, maar hier woont co-piloot Bart. Het spreekt vanzelf dit onze thuisrally is! Wij keken enorm uit naar deze rally, de veldwegen rond Gingelom zijn gekend voor de gladheid. Soms kunnen de boeren de proeven ook doen wijzigen ‘s nachts. Dit leek het geval dit jaar. Zaterdag lagen sommige proeven er mooi proper bij. Op zondag (na het uithalen van de bieten+ andere deelnemers) bleek dit een heel ander verhaal. Veel glijpartijen kwamen erbij aan te pas. Wij hebben ons hier duchtig geamuseerd! De laatste proeven in de donker was dan weer een nieuwe uitdaging met de saxo, ook hier hebben wij geen problemen gekend. In Zuid-Limburg eindigde we drieëntwintigste algemeen en wonnen wij klasse 3F.
Samengevat hadden wij een uitdagend jaar. Het ontdekken van een compleet nieuwe wagen is niet altijd even makkelijk, hierbij kwam ook nog eens een wijziging in ons nota-systeem. Al bij al is alles beter verlopen dan dat wij konden hopen. Wij hebben ons steeds goed geamuseerd op de proeven en geen stukken gereden aan de wagen. Wij vermelden altijd onze uitslag, maar uiteindelijk is deze tijdens de wedstrijd een bijzaak. Ons amuseren en zonder brokken thuis komen is belangrijker dan een goede uitslag!
Bij deze wil ik ook iedereen bedanken die ons helpt! Mijn en Bart zijn familie en vrienden voor alle hulp voor, tijdens en na iedere rally. Mister fixit, Blix motorsport, MRD en Classic Rally Technology bij de opbouw van de wagen. Reno concept voor de droge serviceplaats in Zuid Limburg. P&V verzekering voor het bijstaan in de verzekering technische aspecten. En natuurlijk Bart zelf, mijn co-piloot, om toch kéér op kéér het vertrouwen te hebben, om bij mij in de wagen te stappen en perfect de nota’s te lezen.
Deze winter krijgt de wagen een update en word alles nagekeken. Ook zijn wij nog altijd op zoek naar sponsoring. Concreet zijn wij op zoek naar bedrijven/zelfstandigen die hierin interesse hebben. Dit is een mooie opportuniteit om reclame te maken voor bedrijven, de wagen zal immers héél het weekend te bezichtigen zijn, in de serviceparken van de verschillende rally’s in België met jouw reclame op!!! Mocht jouw dit interesseren aarzel dan niet om ons te contacteren.
Wij zien jullie alvast terug in de rally van Hannuit 2019! Wil jij onboard-filmpjes bekijken en al onze uitstappen volgen? Check dan zeker de facebook pagina L&C Racing."
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Gunther Luyckx