Rally Lovers logo
herstellen smartphone tablet http://www.daviddesign.be Yprauto

09-04-2017

Wedstrijdverslag - TAC Rally - Koen Verhaeghe

Wedstrijdverslag - TAC Rally - Koen Verhaeghe

De TAC rally is er één die gesplitst is in een nationaal en een criterium deelnemersveld. Ook dit jaar kwamen we aan de start bij de nationale piloten, in totaal 92 inschrijvingen/deelnemers. Wij kregen nummer 87 toegewezen. Zeer laat startnummer, waar we niet echt happy mee waren. Maar daar hebben we niets in te beslissen. Totale afstand van het parcours was 258,83 km waarvan 159,42 km effectieve wedstrijd en waarvan 0,4% onverhard. Dit alles verspreid over 16 kp’s.

Op woensdag was reeds een shakedown voorzien voor alle wagens, dit op “de ratte”, een gehucht te Tielt. De Tac rally van Tielt dan zelf, aan de start met nummer 87. Mijn co-piloot van dienst was Pieter Gouwy. Voor Pieter was het zijn debuut naast mij. Maar de voorbereidingen waren alvast zeer goed verlopen.

Zaterdagmorgen hadden we om 9u10 onze 1ste passage op het podium. De start van een lange rally dag.

Boucle 1:
Toch wat nerveus aan de start van de 1ste kp, zeker met ons verleden te Tielt. Maar ik had me voorgenomen om direct wakker te zijn en er een zeer verzorgde rit van te maken. Alles verliep dan ook vlot en we plaatsten een aardige tijd neer. Snel sneuvelden onze best tijden van vorig jaar. Ook op de ondank schoof de asfalt goed onder ons door. Spijtig genoeg werd Kp oosthoek geannuleerd wegens diverse sortietjes. Jammer, want dit bleek later op de dag onze favoriet te worden. Ook poelberg verliep zonder fouten met de klassieke schuiver op het einde. Na de 1ste boucle op een 57ste plaats algemeen. Een mooi resultaat als je het deelnemers veld te Tielt bekijkt. 

Boucle 2:
Gezien het zonnetje meer en meer begon te stralen waren we genoodzaakt om andere, nieuwe banden op te leggen. Onze zachte compound was aan het wegsmelten. De 1ste drie kp verliepen vlekkeloos. Maar aan de start van de poelberg kreeg ik de wagen niet meer in “vitesse”. Niets mocht baten. Daarna, onder advies van Pieter, de motor stil gelegd, in 1ste gestopt en zo al schokkend kunnen starten. Een warm moment !! Bleek dat er lucht kwam in ons hydraulisch systeem van de koppeling. Na een vakkundige aanpak van het service team waren we terug klaar voor onze 3de boucle.

Boucle 3:
Tijdens de 3de boucle sneuvelden terug alle record. Het ging er super hard aan toe. Maar na kp oosthoek terug hetzelfde probleem met de koppeling. Nu kregen we hem zelfs helemaal niet aan de praat. Slechts in de laatste seconden geraakten we op tijd aan de start en konden we de poelberg afrijden. Een “goed voor de tikker” moment. Op service werd de koppeling nogmaals ontlucht en werd het euvel terug verholpen. Goed dat de laatste boucle maar uit twee kp’s bestonden. Inmiddels waren we zelfs al opgeschoven naar een 39ste plaats in het algemeen klassement.

Boucle 4:
De avond begon al te vallen op kp schuiferskapelle, en de zon speelde ons parten. Onze tijd konden we deze keer niet meer verbeteren. Deels ook door een kleine schuiver. Op de laatste kp was het al volledig donker en resulteerde dit dan ook in de traagste tijd van de dag. Door ons zeer laat startnummer en wij als enige in het donker moesten rijden ten opzicht van onze concurrenten in het klassement, verloren we nog drie plaatsen. Jammer. Maar niet getreurd. We hadden een super rally dag achter de rug, met weinig mechanische problemen onder een stralende zon en veel trouwe supporters aan de zijlijn om ons aan te moedigen. Waarvoor dank. Tevens ook een pluim voor de zeer goede organisatie van de wedstrijd.

Voor de Belgium Ford Pinto Cup behaalden we de 1ste plaats. Op de 26 historic wagens haalden we de 10de plaats binnen. Op de 92 nationale wagens haalden we de 42steplaats binnen. Bedankt aan Kristiaan, Chriske, Joeri, Tibo, Mike, Franky, Lieven en Steven van het VADARACING service team om mee te helpen aan het welslagen van dit zonovergoten weekend. Ook bedankt aan Pieter om zijn taak zeer goed te vervullen als co. De nota’s lagen aan de basis van ons mooi resultaat, zeker met zo’n verraderlijk parcours als Tielt. Voor een 1ste keer in een historic wagen heeft hij dit voortreffelijk gedaan. Proficiat. 

Onze volgende rally is deze van de Monteberg. Wat vroeger altijd een sprint was is nu een short rally geworden. Co-piloot van dienst is terug Tamara Peeters (prinses Canteclaer 2017).

herstellen smartphone tablet
http://www.daviddesign.be
Yprauto

Trefwoord(en)

Foto albums

Verwante artikelen