Rally Lovers logo
MR Group Yprauto Yprauto http://www.daviddesign.be

14-03-2017

Wedstrijdverslag - Rally van Hannuit (ASAF) - Koen Verhaeghe

Wedstrijdverslag - Rally van Hannuit (ASAF) - Koen Verhaeghe

Koen Verhaeghe: "Na onze winterslaap waren we er klaar voor, de 1ste wedstrijd van het seizoen 2017. Een jubileum jaar, daar we dit jaar ons 15de rally jaar ingaan en dit alles nog steeds onder het waakzaam oog van VADA RACING.

Uitzonderlijk gingen we dit jaar niet van start op de rally van Moorslede daar de 1ste manche van de Ford Pinto Cup op diezelfde dag doorging te Hannuit. Co-piloot van dienst, die met mij dit jaar de spits mocht afbijten, was Tamara Peeters. Tamara is ondertussen reeds aan haar derde seizoen toe bij ons team en terug 200% gemotiveerd om een mooi resultaat neer te zetten in Hannuit.
De Rallye de HANNUT is een wedstrijd van het type B, tellend voor het kampioenschap van de Federatie Wallonië Brussel, het kampioenschap CSAP Liège en Brabant en de Ford Pinto Cup. Parcours bestaat uit 3 identieke boucles , met een lengte van 90.12 Km. Per boucle, vier klassementsproeven :
KP 1 : 9.84 Km (100 % asfalt)
KP 2 : 14,63 Km (100 % asfalt)
KP 3 : 9.83 Km (99,47 % en 0,53 % onverhard)
KP 4 : 14.99 Km (100 % asfalt)

Op zaterdag 11 maart waren de verkenning voorzien. Het was een serieuze dagtaak, daar alles voor ons nieuw was, de streek, de parcours, wegomstandigheden,… De technische keuring onder het waakzaam oog van vada racing verliep vlot, enkel de sticker van de Ford Pinto Cup op de achterruit moest van de Asaf keurders verwijderd worden. En dan na een lange dag en een lekkere maaltijd in ons hotel een deugd doende nachtrust. 

Onder een stralende zon en met een gezonde dosis stress kwamen we met nummer 262 ’s morgens vroeg aan de start. Reeds om 8u04 was wagenpark uit voorzien.

1ste boucle.

Onze 1ste kp verliep vlot, wat schoonheidsfoutjes van piloot en co-piloot. Maar toch bracht onze openingsrit een 8ste plaats algemeen op. Kp 2 verliep iets stroever, het vertrouwen was wat zoek door een paar waarschuwingen op de super gladde wegen. Echter op kp 3 kwam het ritme terug, ik begon terug m’n draai te vinden na de winterstop. Op kp 4 stonden we een 2tal keer rond door ons groeiend enthousiasme. Maar al bij al een mooie 1ste ronde met, tot onze verbazing, reeds een 4de plaats algemeen bij de historic wagens.

2de boucle.

Gedreven om de top drie binnen te geraken kwamen we aan de start van de 2de boucle. Deze verliep dan ook vlekkeloos. Op kp3 klokten we zelfs af met een 2de tijd algemeen. Op iedere kp maakten we keer op keer seconden winst. Onze 2de boucle sloten we af met 45sec winst toz van onze 1ste ronde. Dit bracht ons dan ook op de 3de plaats algemeen. Ondertussen had Christof Anckaert de handdoek in de ring gegooid bij de Ford Pinto Cup en ook Sam Warnez had de wagen terug op zijn remorque geparkeerd na een mechanische defect. Bijgevolg stonden we voorlopig op de 1ste plaats bij de Ford Pinto Cup.

3de boucle.

Nog twee ronden te gaan en met het mes tussen de tanden om toch nogmaals onze tijden te verbeteren. Maar... net na de start begon de motor te sputteren, ik kreeg hem niet meer in toeren. Dit zou toch niet het einde betekenen van de rally? Gelukkig na wat op en neer schakelen en blijven proberen kreeg ik hem terug in toeren. Dan alle hens aan dek om de schade te beperken, toch een verlies van 19 seconden. Jammer, maar gelukkig stonden we nog stevig op onze derde plaats. Aan de start van de laatste kp van de dag kreeg ik hem niet meer in vitesse. Amai, amai, wat een stress. Trekken, sleuren, opnieuw starten, adrenaline op zijn hoogtepunt. En “yes” net op tijd kreeg ik hem terug in 1ste versnelling. Maar tot overmaat van ramp, toen we terug gestart waren kreeg ik dezelfde problemen zoals op de vorige kp, alleen nog langer vooraleer hij terug in toeren wou gaan. Terug een verlies van 7 seconden. Maar de finish was gehaald, wat een opluchting na die twee laatste misérie kp’s.

Op de 13 historic wagens haalden we de 3de plaats binnen. Voor de Belgium Ford Pinto Cup behaalden we de 1ste plaats. Bedankt aan Kristiaan, Chriske, Joeri, Tibo, Mike en Franky van VADA-RACING om mee te helpen aan het welslagen van dit zonovergoten weekend. Ook bedankt aan Tamara om haar taak als co met de nodige dosis stress goed in te vullen. Merci en doe zo verder.

We zijn nu klaar voor de TAC rally te Tielt. De 1ste nationale wedstrijd van het seizoen en de 2de rally voor de Belgium Ford Pinto Cup. Deze gaat door op zaterdag 8 april (normaal ook deelname aan de shakedown op woensdag 5 april op “de Ratte”). Alvast welkom aan iedereen in ons Ford Pinto dorp. 

MR Group
Yprauto
Yprauto
http://www.daviddesign.be

Trefwoord(en)

Verwante artikelen