Rally Lovers logo
MR Solar Verzekeringen Delaere Yprauto FLY motorsport verhuur Ford Fiesta R2T - C2 R2 Max ex-usine http://www.daviddesign.be

17-03-2015

Wedstrijdverslag - Spa Rally - Steven Dolfen

Wedstrijdverslag - Spa Rally - Steven Dolfen

"Met Spa rally stond afgelopen weekend de 2 de manche van het BRC op het programma en tevens de eerste van de 208 rally Trophy. Deze zou nu al met voorsprong de moeilijkste van het seizoen worden zou later blijken...

Al op vrijdagavond sneuvelden tal van wagens en werden er reeds 2 van de 6 proeven geneutraliseerd. Het moet gezegd zijn, de parcours waren prachtig! De sfeer die er in en om Spa te beleven was deed ons denken aan onze week die we kennen ergens eind juni in Ypres. Alles ademde rally… Helaas was er voor ons team weinig tijd om sfeer op te snuiven. Door een drukke werkagenda was hun voorbereiding minimaal en dat betaal je cash in wedstrijden als deze. Voor we ons relaas neerschrijven over de wedstrijd willen ook wij wel eens ons ei kwijt naar de organisatie toe. Dat deze zo door het slijk worden getrokken vinden we te kort door de bocht. Het is niet de fout van hun dat heel veel piloten zich lieten vangen op de zeer selectieve proeven.

De normtijden daarentegen waren wel voor discussie vatbaar en werden vaak 'Belgisch' opgelost met het betere natte vingerwerk. Wat de discussie betreft over de startnummers... Zondag waren we te gast op een rally sprint in Dadizele. Daar snappen ze al jaren hoe je een startlijst moet samen stellen om zo veel mogelijk  discussies te vermijden en/of het resultaat niet te laten beïnvloeden. Ook wij zouden het slachtoffer worden van dergelijke factoren. Dat de R5's en de junioren de grote slokop zijn voor de organisatie's wisten we al na de Haspengouw rally. We lopen er dan ook maar wat bij voor spek en bonen. Maar dat we maar 20 nr's mogen starten na hun is ronduit competitie vervalsing. Je neemt deel aan een Trophy waar alle wagens identiek zijn , zelfde banden , benzine … maar je moet wel een eind verderop starten . Enkele proeven in "den donkeren" afwerken , enkele normtijden die totaal niet in vergelijking staan met je tijden die je normaal neerzet. Het zorgt voor veel frustratie en onbegrip. Voor alle duidelijkheid, dit is geen aanval op onze collega piloten. Want het zijn zij niet die het reglement bepalen ! We moeten de gekste dingen doen om de lokale referentie's bij te benen. Dan spreken we over 1 sec/km Als je dan plots een halve minuut verliest door een normtijd. Of je mag de Clementine afdonderen in het donker terwijl onze collega 208 piloten dat nog zonder lichtbak konden… Nee , fair is het allemaal niet . 

Naar de wedstrijd nu, zoals eerder vermeld hadden we er een minimale voorbereiding opzitten alsook geen shakedown gereden te hebben. Niet zoals de meeste van onze collega's. De setup hadden we maar lichtjes aangepast na de Haspengouw.

Op de eerste proef werd al duidelijk dat die niet goed was. Desondanks konden we nog goed stand houden en de schade beperken. We waren trouwens de enigste die niet op nieuwe banden gestart waren … er zat dus nog duidelijk rek op. 2de proef idem, alles blijft bij elkaar op Gino Bux na. Deze was buiten categorie dit weekend ! Dan komt de Clementine. De proef word een eind stil gelegd en wij moeten daardoor als eerste team opnieuw de weg openen. Alles koud en intussen maakte de zon plaats voor de maan. Daar verliezen we helaas wat de voeling met de leiders. Maar niets verloren, al zal ene Patrick Snijers daar later wel voor zorgen.

Tijdens de 2de lus wil laatst genoemde zijn Porsche niet laten takelen na een sortie. (We horen dit letterlijk door de radio van de KP verantwoordelijke). Het zorgt ervoor dat we 3x een gevaarlijke gele vlag situatie meemaken op de rondtoertjes. De arme man met de gele vlag moet doodsangsten hebben doorstaan omdat de dhr. Snijers het vertikte zijn wagen te laten takelen. Ook daar verliezen we helaas veel tijd. En zo gaat het op zaterdag gewoon verder. Neutralisaties, normtijden, steeds met koude banden en remmen moeten vertrekken was de rode draad doorheen onze dag.

Tot op proef Barrisart Daar rijd Steven een velg stuk en dienen we deze te wisselen op de poef. Intussen stonden we 2° in de Trophy en 4° bij de R2 wagens na thuisrijders Bux, De Cecco en Fernemont op enkele seconden. Helaas was het klassement om zeep en dan nog moest de grootste teleurstelling volgen. Na nog 1 proef af te hebben gewerkt alvorens naar de flexi service te trekken bleek de draagarm licht geplooid te zijn ... De service mannen vinden het te gevaarlijk verder te rijden en onze wedstrijd zat  er jammer genoeg op . Geen punten , geen premie en een ferme deuk "in den moraal" . We onthouden na de Haspengouw en Spa dat we ons wel degelijk kunnen meten met de referentie's in R2 en mits en betere voorbereiding in staat waren tot nog meer . De Wallonie zou normaal de volgende wedstrijd worden . Maar aangezien ons klassement al een ferme deuk heeft opgelopen spelen we misschien met het idee om een enkele wedstrijden langs onze kanten af te werken , om dan in Ypres en Omloop vol voor de zege te gaan ! We houden je alvast op de hoogte .  Een dikke merci aan de mannen van Pevatec en AR rallysport voor de perfecte 208 en tot heel binnenkort !"

MR Solar
Verzekeringen Delaere
Yprauto
FLY motorsport verhuur Ford Fiesta R2T - C2 R2 Max ex-usine
http://www.daviddesign.be

Trefwoord(en)

Foto albums

Verwante artikelen