23-06-2009
Ypres Historic Rally: Vanwijnsberghe en Verschueren aan het feest! Verslag van de wedstrijd
Vrijdagavond werd in een zonovergoten Boezinge het startschot gegeven voor de 17de Ypres Historic Rally. Onder ruime publieke belangstelling gingen uiteindelijk 44 FIA-wagens en 45 Nationale van start.
FIA: grootse zege van Vanwijnsberghe !
De Italiaanse Balletti-Porsches werden vooraf als te duchten tegenstanders voor de Belgen bestempeld. ‘Toto’ Riolo liet al meteen zien waarom, door de eerste twee proeven op zijn naam te zetten. Tijdens de 2e doortocht in Watou verloor de Italiaan echter een twintigtal seconden met een sputterende motor, waardoor Stefaan Stouf en Didier Vanwijnsberghe hem voorbijgingen.
Stouf begon zo zaterdagmiddag als leider aan de KP Westouter, maar na zo'n 3 km kreeg hij geen kracht meer uit de motor door een probleem met de injectie. Het euvel werd na de finish hersteld, maar één proef later begaf de versnellingsbak van de Escort. Na de opgave van Stouf kon merkgenoot Didier Vanwijnsberghe probleemloos naar zijn mooiste overwinning rijden.
“Schitterend, alleen jammer van de pech van Stouf. Want het was een aangename onderlinge strijd. Daarna besloten we de wedstrijd rustig te controleren, al konden we onze voorsprong toch nog uitbouwen zonder risico’s te nemen. Van mijn elf deelnames hier was dit zeker en vast de editie, waarin het hardst werd gereden. Onze volgende afspraak wordt nu de Omloop Van Vlaanderen,” besloot de winnaar van Tielt en Ieper 2009.
De tweede plaats ging verrassend naar Yves Bruneel. De Ieperling, die kennismaakte met de ConXion Escort, had vrijdag wat remproblemen. Maar eens die opgelost waren, kon Bruneel zich probleemloos tussen de tenoren bij de Historics rijden. Met voormalig Belgisch Historic kampioen Geert Vandoorne op drie was het podium trouwens volledig Ford getint.
Geert Vandoorne: “We waren het weekend goed gestart en konden de koplopers aardig volgen. Na de opgave van Stouf stonden we zelfs even op twee, maar in Langemark zijn we stilgevallen doordat de rotor van de delco stuk was. Gelukkig had ik een reserve bij, maar de reparatie op de proef kostte ons ruim 2 min. Daarna hebben we de achtervolging ingezet, maar meer dan de 3e plaats zat er niet meer in.”
De Britse veteraan Graham Samuel finishte in zijn Escort als vierde en was hiermee snelste buitenlander nadat de snelle Italiaanse Balletti Porsches (Riolo en Noberasco van de baan en motorpech voor Brazzoli en Rossi) uit de wedstrijd verdwenen.
De vele opgevers boden enkele streekrijders de kans om een knalprestatie neer te zetten met minder PK-krachtig materiaal. Zo was Mario Vantieghem lange tijd in een fel gevecht verwikkeld met Tom Tytgat om de vijfde plaats. De Tegelsfeer-Talbot werd met de eindstreep in zicht echter gestopt met motorpech, maar ook Tytgat bleef niet van pech gevrijwaard. De laatste ronde werd immers afgewerkt met een probleem aan de achterbrug. Na een stressvolle slotlus die op safe werd uitgereden, mocht de Opel-tuner dan toch zijn vijfde plaats vieren.
Verder in de top 10 vonden we ook nog Belcarist Kurt Dujardin, die zeer tevreden was over de familie Castelein die hem een perfecte Porsche ter beschikking stelde, Stefaan Vannasche en zijn imposante Godrive-Opel Monza, de Fransman Maurice Dumas (Alfa Romeo), Patrick
Bastiaens (Talbot Lotus) en Wim Decock (Porsche 911). Deze laatste kende een opmerkelijk wedstrijdbegin, want door een misverstand klokten ze voor de start van de rally 7min te laat in. Een topresultaat was uitgesloten en de Waregemse pasteibakker reed een mooie inhaalrace, hetgeen hem nog een eervolle 10e plaats opleverde.
Marc Duez, vooraf ook tot het kransje favorieten gerekend, kwam niet verder dan een dertiende plaats. “We begonnen met een schitterende 2e tijd in Watou, maar aan de finish merkten we een olielek op. Om de motor niet verder te beschadigen hebben we de Porsche aan de kant gezet, zodat ons serviceteam de wagen kon herstellen om zaterdag opnieuw te starten,“ deed co-rijder Jacques Castelein het verhaal. “Maar ook op zaterdag bleven we niet van pech gespaard toen de gaskabel bleef hangen. Dit hebben we zelf kunnen herstellen en in de slotronde konden we dan nog eens voluit gaan. Dit leverde nog enkele snelle chrono’s op, waarmee we bewezen hebben dat er meer inzat. Spijtig, maar volgende keer beter.”
BK: Gouden zaak voor Verschueren en SMS in titelstrijd !
In het nationale gedeelte was het uitkijken naar de prestaties van Mathias Viaene en Gunther Monnens, die een topresultaat nodig hadden om hun titelkansen gaaf te houden.
Voor de winnaar van Bocholt was het al vroeg afgelopen toen de versnellingsbak van de Godrive-Ascona begaf, maar Viaene kweet zich bijzonder goed van zijn taak. De man uit Waregem opende met een besttijd, maar liet dan een twintigtal seconden liggen op de slotrit van vrijdag.
Daardoor mocht BK-leider Vincent Verschueren de weg openen tijdens de alles beslissende slotdag. Viaene weerde zich kranig en verzamelde het merendeel van de besttijden. De beloning volgde op drie proeven van het einde toen Viaene opnieuw op kop kwam. Het verschil tussen beide toppers was echter miniem, zodat Viaene met 6sec bonus de beslissende slotrit in Heuvelland mocht aanvatten. Beide vertrokken met het mes tussen de tanden aan de ruim 32km lange scherprechter. Maar aan de finish zagen we alleen de Opel Ascona van Verschueren aankomen. De Escort van de zwaar ontgoochelde Viaene stond halfweg de proef echter langs de kant met een defecte steekas, waardoor Verschueren met zijn tweede zege van het seizoen steeds dichterbij de titel komt.
De tweede plaats ging naar David Maslen, die het in zijn Triumph TR7 V8 niet gemakkelijk had om de juiste afstelling te vinden op het gladde asfalt. Bovendien bleef de handrem van de Britse bolide meermaals hangen, waardoor hij nog driemaal spinde. Voor Maslen was deze zevende deelname in Ieper meteen ook één van zijn moeilijkste.
Stephen Vankemmel had niets aan het toeval overgelaten voor zijn belangrijkste afspraak van het jaar. Met een derde plaats voor zichzelf en een overwinning voor Verschueren, was het groot feest in Boezinge. Want het SMS-team deed een gouden zaak in het kampioenschap bij de piloten en in het Team-kampioenschap.
Tuur Vanden Abeele was met zijn sortie van vorig jaar in gedachte rustig vertrokken. Maar eens de goede afstelling gevonden was, kwam de Kortrijkzaan vlot op dreef. In de slotfase dreigde een beschadigde ophanging nog roet in het eten te gooien na een te diepe coupure. Maar de vierde plaats kwam niet meer in gevaar, vermits Bart Maes (Transeurope) op vrijdag net iets te veel tijd was verloren met remproblemen.
Patrick Spillebeen sloot zijn eerste grote wedstrijd met de De KeyserSport Porsche als zesde af en klopte daarmee ondermeer Ferdi Perneel (Escort) en Filip Cailliau. Deze laatste kon zich hiermee zeker verzoenen, vermits de versnellingsbak van zijn Ascona met een te korte verhouding was uitgerust om voor de top 5 mee te spelen. Spektakelman Lieven Denys (Ascona) werd ondanks een probleem met de aandrijfassen op vrijdag negende en rukt zo verder op in het kampioenschap richting podium. Filip Barbier (Porsche) sloot de top 10 af met een defecte motor.
Trefwoorden
Klik op een van volgende trefwoorden om alle artikelen te lezen : Ardeca Ypres Rally Belgium